DVD Review: The Wave

Format: DVD Genre: Sci-Fi, Thriller Speelduur: +/- 84 Minuten

Regisseur: Gille Klabin

Acteurs: Tommy Flanagan, Justin Long, Sheila Vand, Katia Winter, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Extra's: Trailer, Gag Reel, VFX Breakdown, Animatic Comparison, Audiocommentaar

Label: Remain In Light

Je hebt allerlei soorten mensen: avonturiers, feestbeesten, rustige types en héle saaie mensen. Die krijg je meestal nauwelijk uit hun 'kot' en voor zulke mensen was de lockdown van de voorbije maanden misschien wel een geschenk. In The Wave zien we wat er kan gebeuren wanneer een saaie kerel uit zijn cocon getrokken wordt.

In The Wave staat het onttrekken van de realiteit centraal. Frank is een hele saaie piet, een verzekeringsagent, en komt nauwelijks buiten. Justin Long belichaamt dat aan het begin van de film vrijwel perfect. Een geloofwaardige acteerprestatie, maar wanneer Frank meegaat om een stapje in de wereld te zetten om de promotie van een collega te vieren, komt hij in een andere wereld terecht. In aanloop daarvan zien we enkele excentrieke figuren de revue passeren, waaronder eentje gespeeld door Tommy Flanagan en dat geeft de film meteen een heel andere sfeer mee.

Qua opbouw en geloofwaardigheid is de film echt goed opgebouwd, maar wanneer Frank een hallucinerend middel neemt, verandert zijn perceptie en is de saaie piet ver weg. Dat vraagt wel veel van Justin Long als acteur, maar hij weet de saaie piet een twist te geven die in volle ongeloof een complete trip beleefd. Leuk camerawerk en gebruik van kleuren maken de trippy film helemaal af en eigenlijk is dit één van de weinige keren dat je vindt dat een film niet lang genoeg duurt. En dan heb je natuurlijk goed gewerkt.

The Wave is een leuke rampenfilm, maar nu dus ook een leuke trippy film. Leuker als de gelijknamige rampenfilm uit 2015. Laten we dus hopen wanneer mensen The Wave opzoeken dat ze terechtkomen bij deze coole, trippy tof uitziende sci-fi film.

8/10