DVD Review: The Very Excellent Mr. Dundee

Format: DVD Genre: Komedie Speelduur: +/- 84 minuten

Regisseur: Dean Murphy

Acteurs: Paul Hogan, Chevy Chase, John Cleese, Luke Hemsworth, ....

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Crocodile Dundee uit 1986 is één van de 'eighties'-klassiekers die we ons altijd zullen herinneren. De film kreeg nog twee, iets minder memorabele vervolgen en meer dan twintig jaar later mag Paul Hogan nog een keertje opdraven. De krasse tachtiger kruipt nu wel niet in de huid van Michael Dundee, maar speelt zichzelf, de acteur achter Dundee.

Paul Hogan heeft buiten de Dundee-films eigenlijk weinig acteerjobs op zijn palmares staan, dus is het des te opmerkelijker dat hij in zijn tachtiger-jaren nog terugkeert. Hij speelt een doorslag van zichzelf, een acteur die op het punt staat om geridderd te worden. Het is de vooravond van zijn ridderschap dat we volgen, en dat laat zich leiden met veel misverstanden en slapstick comedy, maar voor het overige weinig verhaal. Wat deze film wel bewijst is dat je als het grappig genoeg is, en het genoeg drijft op nostalgie, je weinig verhaal nodig hebt om je film overeind te houden.

Want de film blijft ondanks dit grote punt van kritiek best overeind. Het is een slapstick amusant halfuurtje en naast Paul Hogan staan er nog enkele oudgedienden te trappelen om voor de camera te verschijnen, met de legendarische John Cleese en Chevy Chase. Dan heb je toch wel wat komisch talent verzameld om de situaties te creëren die je doen billen kletsen van het lachen. Want subtiel is de humor niet en dat is ook nooit de bedoeling geweest van de makers. Nostalgie combineren met slapstick, en dan krijg je The Very Excellent Mr. Dundee.

Deze film is een hommage aan Paul Hogan, een komische slapstick hommage gedrenkt in nostalgie, maar het is er wel eentje. En gelukkig is het er eentje die nog oprecht grappig is. Het ontbreekt de film aan een echt verhaal, het ridderschap is een kapstok, en Cleese, Chase en Hogan hangen hun grappen er lustig op aan.

7/10