DVD Review: The Time Traveler's Wife - Seizoen 1

Speelduur: +/- 6 X 44 minuten

Regisseur: David Nutter

Acteurs: Rose Leslie, Theo James, Everleigh McDonald, Natasha Lopez, ...

Beeld: 2.35:1

Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Duits Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits

Extra's: Making the Car Crash and Filming the Housemate Dinner, A Love for All Time, Rose and Theo Uncensored: Would You Rather?, Chapters of the Relationship

Tijdreizen, het blijft een interessant dingetje om series en films rond te maken. En boeken natuurlijk. Denk maar aan het boek The Time Traveler's Wife van Audrey Niffenegger. Niet onlogisch dat dit boek nu verfilmd is als een zesdelige serie. Niemand minder dan volleerd tijdreiziger Steven Moffat heeft de reeks vormgegeven.

Moffat heeft natuurlijk wel ervaring met romantiek en tijdreizen te combineren, met het verhaal van Rory en Amy in Doctor Who. Die ervaring sijpelt door in deze reeks. Het verhaal van een vrouw die constant dezelfde man in verschillende fases van zijn leven tegenkomt, omdat hij door de tijd heen flitst, is sterk gestructureerd. Het is immers niet makkelijk een romantisch verhaal waarin de tijdreiziger zijn vrouw niet kan herinneren overtuigend te doen overkomen. Jawel, Henry flitst willekeurig en in asynchrone volgorde door de tijd. Dat wil zeggen dat hij getrouwd is met Clare, dan kan wegflitsen en terugkeert als een versie die Clare nog niet kende.

Het verhaal is dus sterk uitgeschreven zodat het verhaal overtuigend overkomt. Het emotionele aspect tussen Clare en Henry komt sterk over en het is boeiend om te zien hoe beide personages omgaan met de dingen en hoe ze verlopen. Al ligt de focus iets meer op Clare, omdat zij telkens alleen achterblijft en alles nog weet, terwijl Henry soms zonder enige herinnering terugkeert. Belangrijk daarin zijn de overtuigende acteerprestaties van Rose Leslie en Theo James. De chemie is er ook aanwezig tussen de twee, wat heel belangrijk is voor de geloofwaardigheid van het verhaal. De zes afleveringen zijn stuk voor stuk boeiend, alleen is het jammer dat het geen mooi afsluitend geheel vormt want... een tweede seizoen is gecancelled.

Ondanks het schrappen van een tweede seizoen moet je jezelf niet laten afschrikken door The Time Traveler's Wife. Het blijft een uitstekende zesdelige serie met een sterk verhaal die tijdreizen en romantiek combineert.

9/10