DVD Review: The Swerve

Format: DVD Genre: Drama, Speelduur: +/- 91 minuten

Regisseur: Dean Kapsalis

Acteurs: Azura Skye, Bryce Pinkham, Ashley Bell, Zach Rand, Taen Phillips, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 , 2.0 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Label: Remain In Light

Geluk lijkt een fragiel iets. Dat is toch iets waar iedereen het stilletjes aan wel over eens is. Je kan de ene dag perfect gelukkig zijn, maar één voorval of gebeurtenis kan de situatie veranderen. Zelfs een draadje in je hoofd dat even niet goed zit, kan je leven overkop halen. Dat is waar The Swerve over gaat.

Als The Swerve ons één ding leert, is dat het ogenschijnlijk perfecte leventje zelfs ongelukkig kan maken. Holly is een leerkracht en heeft een man, kinderen, huis en alles gaat voor de wind. Dat klassiek verhaal van huisje, tuintje, kinderen wordt verstoord door haar slapeloosheid die haar tot waanzin drijft. Azura Skye speelt die waanzin heel erg sterk, maar er moeten ook bloemetjes gegooid worden naar regisseur Dean Kapsalis die het verhaal goed drijft richting die waanzin en de waanbeelden - of zijn ze echt? - introduceert op een sterke manier.

De pillen die Holly neemt voor haar slapeloosheid maken haar paranoïde. Ze denkt dat haar man vreemd gaat, dat ze een ongeluk veroorzaakte en dat een leerling verliefd is op haar. Als kijker weet je ook niet honderd percent van de tijd wat nu echt is en wat niet. Je krijgt dus een ervaring door de ogen van Holly, die het allemaal ook niet goed weet. Die psychologische evenwichtsoefening wordt dus strak geregisseerd en uitmuntend in beeld gebracht én sterk vertolkt door Azura Skye. De film boeit constant en houdt je als kijker tot op het eind in een vraagstuk gevangen.

The Swerve klinkt dan misschien pretentieus, maar dat is het niet. Het is wellicht herkenbaar, zo'n fragiel geluk dat verstoord wordt door paranoia en slapeloosheid. Een sterk verhaal onder een sterke regie met een sterke cast.

9/10