DVD Review: The Staircase

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 8 X 60 minuten

Regisseur: Leigh Janiak, Antonio Campos

Acteurs: Colin Firth, Patrick Schwarzenegger, Tony Colette, Sophie Turner, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Frans, Engels

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: 8 Inside the Episodes Featurettes, Peterson Home Set Tour, The Art of Acting, Sustainable Set Tour, Georgia Public Locations, The Owl Theory

Deze maand verschijnt HBO's The Staircase op DVD en Blu-ray. De reeks is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van auteur Michael Peterson, die veroordeeld werd voor de moord op zijn tweede vrouw, die onderaan een trap gevonden werd en van wat hij zei dat ze gewoon van de trap gevallen moest zijn. Zijn schuld werd nooit echt bewezen, maar hij zat wel jaren in de gevangenis. Maar levert dat ook een spannende reeks op?

Er verscheen ooit al een franse miniserie, en nu dus ook een Amerikaanse. Deze versie heeft wel een aantal leuke namen in de cast. Firth speelt Peterson, de zoon van Arnold Schwarzenegger Peterson zijn zoon en ook Tony Colette en Sophie Turner zijn van de partij. Dat levert in alle geval goede vertolkingen op in een reeks die de essentie van dat waargebeurd verhaal vrij letterlijk verteld. De essentie. Want voor het overige laat de reeks verschillende verhaallijnen en tijdsverlopen door mekaar lopen en proberen ze bij mekaar te puzzelen wat de interacties van de personages de dagen voor het voorval waren en wat er allemaal gebeurd is.

De reeks probeert echter minder dan veel van gelijkaardige miniseries de boel te fictionaliseren. De essentie blijft heel dicht op wat je online vindt van de gebeurtenissen. Zelfs de Owl Theory komt op een bepaald moment ter sprake. De uitleg daarvan staat ook op de DVD tussen de extra's. Waarheidsgetrouw verteld dus, maar wel op een goed uitgebouwde en boeiende manier, ondersteund door een uitstekende vertolking van Colin Firth. Ook Patrick Schwarzenegger doet het verrassend goed. Er zijn wel elementen die beter konden. Zoals wanneer ze voor het eerst meedelen dat het een 'crime scene' is en Peterson verdacht wordt. Maar dat zijn losse elementen die het groter geheel van de reeks niet hinderen. Dat blijft een boeiende minireeks van begin tot einde.

Echt helemaal te weten komen wat er nu juist gebeurde, zullen we nooit, hoeveel minireeksen er ook verschijnen of hoeveel boeken Peterson met zijn kant van het verhaal ook uitbrengt. Maar als dramareeks is het boeiend en deze is goedgemaakt met pittige vertolkingen.

8/10