DVD Review | The Secret: Dare to Dream

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 102 minuten

Regisseur: Andy Tennant

Acteurs: Josh Lucas, Katie Holmes, Celia Weston, Jerry O'Connell, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Men zegt wel eens dat de mindset van een persoon heel belangrijk is. Als je jezelf negatieve gevoelens toedicht, gaat het ook in het algemeen slecht en gebeuren er slechte dingen. Beeld je jezelf goede dingen in, komen ze ook. Manifesteren, noemen ze dat. Of dat lichtvoetige goeroe-onzin is, laten we in het midden. Maar het komt wel uit een zelfhulpboek en daar is een hele film op gebaseerd.

Een film gebaseerd op een zelfhulpboek is iets speciaals. Nu ja, gebaseerd... Het haalt inspiratie uit dat boek om er dit verhaal uit te puren. Het is ook een film die Katie Holmes nog eens in een hoofdrol duwt. Zij speelt een weduwe met drie kinderen en een vriendje die een ramp meemaken wanneer een storm lelijk huishoudt. Het is heel makkelijk om te vervallen in negatieve gevoelens en de film focust daar ook op, tot dat er een vreemdeling komt aandraven met een geheimzinnig koffertje.

De film probeert het allemaal luchtig te houden, maar tegelijk ook mysterieus te zijn. Wie die man is, waarom hij er is en wat er in die koffer zit? Ga er maar aan als kijker. Het verhaal voelt dan ook heel erg warrig aan en tempo of spanning komt er ook niet snel in. Katie Holmes speelt naar onze verbazing haar rol wel nog verrassend degelijk. Al zit er aan haar personage, of elk ander personage niet echt veel 'vlees'; Wat wel zo is, is dat deze film een boodschap rond positief denken en manifesteren meedraagt. Die boodschap komt wel over. Maar of dat genoeg is om een film meer dan anderhalfuur te dragen en de kijker te amuseren?

Dat deze film gebaseerd zou zijn op een zelfhulpboek leek al niet echt geweldig nieuws, en het is dan ook geen geweldige film geworden. Op bepaalde vlakken, zoals beeldvorming en vertolkingen, scoort de film best OK. Maar het verhaalverloop en de mate waarin je geboeid wordt als kijker, valt wat tegen.

6/10