DVD Review: The Racer

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 93 minuten

Regisseur: Kieran J. Walsh

Acteurs: Louis Talpe, Matteo Simoni, Tara Lee, Ian Glen, Timo Wagner, Karel Roden, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Doping en sport, het gaat al decennia hand in hand. Het wielrennen is de sport die er het meest onder te lijden had. Denk maar aan de Festina-affaire, of de Zaak Lance Armstrong die een keer of 6 de Ronde van Frankrijk won en later toegaf zich gedopeerd te hebben. En een film daarover? Dat kan er wel nog bij.

Of het wielermilieu blij gaat zijn met deze film is nog maar de vraag. Doping is een van de grootste onderwerpen van de film. Het verhaal, waarin Louis Talpe als 'Dom' de hoofdrol speelt, schuift de hoofdrolspeler eerst aan de kant bij de start van de Tour in Ierland, om hem daarna terug te halen wanneer een ploegmaat geschorst wordt voor doping. Maar de hele ploeg gebruikt en Dom, die enkel maar als meesterknecht dient, doet mee in het systeem. Alles voor de ploeg. Wat de film goed doet, is tonen dat er in wielerploegen waar het gebeurt, een cultuur gecreëerd wordt waarin renners dit normaal vinden.

The Racer is dus een film die zijn verhaal sterk en geloofwaardig brengt. Het helpt natuurlijk ook dat Talpe het uitstekend speelt en zich fysiek erg goed heeft voorbereid op de rol. Ook Matteo Simoni speelt mee, als de kopman, maar in zijn vertolking lijkt zijn personage van Patser nog teveel in zijn huid te hangen. Voor het overige is het gewoon een stevige en goede film. Een topper als Ian Glen speelt de ploegleider die de ploeg meetrekt in het dopingverhaal en de bloeddoping wordt in zijn gruwelijk in beeld gebracht. Ook de racedag-beelden zijn sterk gefilmd en je waant je in het peloton. Qua vakmanschap achter de camera kunnen we niet klagen én het verhaal is ook nog eens spannend. Een verscholen topper.

Ondanks twee Vlaamse hoofrollen is dit geen Vlaamse film. en dat merk je. Dit is een soort film die in België niet geloofwaardig kan geproduceerd worden. Talpe speelt sterk, het verhaal is goed uitgebouwd en we zien een wielerploeg zoals ze in de jaren '90 echt wel te werk ging. Een boeiend kijkstuk.

8,5/10