DVD Review: The Plot Against America

Format: DVD Genre: Thriller Speelduur: +/- 6 X 60 minuten

Regisseur: Minkie Spiro, Thomas Schlamme

Acteurs: Winona Ryder, Zoe Kazan, Anthony Boyle, Morgan Spector, ....

Beeld : 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, 2.0 | Pools Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Fins, Pools, Noors, Zweeds

Extra's: Invitation to the Set, Why Plot Now?

De geschiedenis blijft een leuk onderwerp om film en televisieseries over te maken. Er is zovéél gebeurd in de geschiedenis van de mensheid, dat boeiend is om te vertellen voor tv- en televisiemakers. Maar de realiteit verdraaien, een alternatieve realiteit schetsen, blijft minstens even interessant. Zeker als het over Wereldoorlog II gaat. Denk maar aan de Amazon-reeks The Man in the High Castle. Ook The Plot Against America neemt datzelfde premisse als voorbeeld.

En die premisse is natuurlijk hoe het zou zijn indien Wereldoorlog II net even anders was uitgedraaid. Nu, niet helemaal. In deze alternatieve realiteit wordt President Roosevelt verslagen in de Presidentsverkiezingen door Charles Lindbergh, de man die solo vloog van Parijs naar New York. Hij wil Amerika niet betrekken in een Wereldoorlog en heeft een meer fascistische denkwijze en geeft onder meer Joden de schuld Amerika in een oorlog te willen betrekken. In de zes afleveringen die volgen volgt een interessante studie van hoe momentjes, één keuze, een land in een volledig andere richting kunnen duwen. De HBO-reeks bouwt dat sterk op, met sympathieën en antipathieën voor Lindbergh en personages die niet en wél in hem geloven.

HBO, het woord is gevallen. Dat betekent dat de reeks er weer érg goed uitziet, een indrukwekkende cast heeft en die cast geeft ook thuis. Winona Ryder is geweldig als de Evelyn Finkel die gelooft in het goede van Lindbergh, en dat als vrouw van een Rabbi, maar ook John Turtorro acteert sterk en ook Ben Cole overtuigt als Charles Lindbergh. Is er een zwak punt aan de reeks? Wel, weinig. Het verhaal wordt sterk opgebouwd, het verhaal is overtuigend en het schets een alternatieve realiteit die misschien ook wel een doorslag is van de huidige actualiteit in Amerika. Dat de reeks maar zes afleveringen telt wil ook zeggen dat het tempo hoog ligt, er geen dood moment is en dat elke minuut boeiend is.

Spelen met de geschiedenis of alternatieve realiteiten schrijven kan leuk zijn en dat bewijst deze reeks. Men neemt het boek van Philip Roth en maakt er een reeks van met een sterk verhaal met een cast die dat verhaal op een overtuigende manier brengt.

9/10