DVD Review: The Nest

Format: DVD Genre: Horror Speelduur: +/- 109 minuten

Regisseur: Robert De Feo

Acteurs: Francesco Cavallin, Justin Korovkin, Maurizio Lombardi, Valentino Bartolo, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DD 5.1 | Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans

Label; Paradiso Films

Paradiso Films komt met het Italiaanse The Nest. Il Nido, als je de originele Italiaanse naam wil weten. Niet te verwarren met The Nest met onder andere Jude Law in de hoofdrol. Een heel andere film. De Italiaanse prent van regisseur Robert De Feo is iets heel aparts.

Op het eerste zicht lijkt er niet veel aan de hand. De verlamde elfjarige Samuel leeft in de zorg van zijn moeder in een... interessant uitziend huis. Het is hun tweetjes. Dat verandert wanneer er een heel jong meisje, Denise, als meid in huis komt helpen. Vanaf dan neemt het verhaal bizarre wendingen. Het wordt duidelijk dat Samuel zijn moeder er heel harde, aparte regels op nahoudt, zogezegd om hem te beschermen van de boze buitenwereld. Denk aan regels als 'zoek de grens van het landgoed niet op,' of 'vertrouw geen buitenstaanders'. Het klinkt erg sektarisch en dat is wat het verhaal ook zo stilletjes begint uit te stralen. De moeder wordt harder, overbeschermend tot in het uiterste en het lijkt een gotisch ogende thriller te worden.

De sfeer die regisseur De Feo creëert, werkt. Samuel wordt alsmaar meer geïsoleerd nadat hij te dicht bij Denise kwam en zich begon af te vragen of er meer is in het leven dan wat zich binnen de grenzen van zijn 'nest' afspeelt. Het beeldgebruik en de cuts die de camera maakt, werken om een sinistere sfeer op te wekken, maar op bepaalde vlakken is het soms ook wat te cliché voor het genre. De Feo heeft duidelijk goed afgekeken van soortgelijke thrillers. Met de nadruk op goed. Want The Nest weet wel de aandacht van de kijker te houden van begin tot einde.

The Nest is een interessante thriller met een gotische look die boeit van begin tot einde. Het verhaal is niet geheel origineel en bepaalde elementen komen cliché over, maar het camerawerk en het goede acteerwerk maakt wel degelijk een verschil.

8 / 10