DVD Review: The Mauritanian

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 124 minuten

Regisseur: Kevin Macdonald

Acteurs: Benedict Cumberbatch, Jodie Foster, Tahar Rahim, Shailene Woodley, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

9/11 is een datum die in ieders geheugen gegrift staat. Iedereen weet dat de Twin Towers die dag vielen door een terroristische actie en dat er onnoemelijk veel doden vielen. In hun zoektocht naar wraak, een verantwoordelijke, werd door de Amerikaanse regering wel eens de bal misgeslagen. Dat is waar The Mauritanian over gaat.

The Mauritainian vertelt het verhaal van Mohamedou Ould Slahi. Een man die opgepakt werd omdat ze toch maar iemand verantwoordelijk wilden stellen, en ze sloten hem op in Guantanamo Bay. Deze film gaat daarover en die rechtzaak, maar we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat het verhaal al wat belegen aanvoelt. De gebeurtenissen zijn lang geleden, de verhalen wérden al eens vertel en daardoor kunnen we ons misschien niet genoeg inleven. De film duurt ook gewoon te lang, met zijn ruim twee uur en kabbelt hier en daar maar wat voort. Al is het geen sléchte film, dat kan ook niet met deze cast.

Met Jodie Foster is er een juriste die zich niet zo interesseert in zijn schuld of onschuld, maar wel dat hij recht heeft op verdediging en aan de andere kant staat Benedict Cumberbatch als de aanklager die zelf iemand verloor bij 9/11. Dat geeft Cumberbatch zijn personage een persoonlijk vendetta mee dat heel erg duidelijk wordt doorheen de film. Deze sterren acteren ook gewoon goed, al worden ze nog van het scherm gespeeld door Tahar Rahim als Mohamedou Ould Slahi. En da's opmerkelijk, want de jongen - nu ja, hij gaat al naar de veertig - heeft in niet zo'n grote producties gespeeld. Maar hier doet hij het dus uitstekend in een anders wijfelende film.

De verhalen zijn nog wel de moeite om te vertellen als je het goed doet, maar de meer dan twee uur durende film kabbelt maar een beetje voort en wordt gered door de uitstekende acteerprestatie met in het bijzonder Tahar Rahim als Mohamedou Ould Slahiv. Een iets geconcentreerder en minder lang verhaal en dit had een topper kunnen zijn.

7/10