DVD Review: The Innocents

Speelduur: +/- 117 minuten

Regisseur: Eskil Vogt

Acteurs: Rakel Lenora Flottum, Sam Ashraf, Morten Svartveit, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DD 5.1, 2.0 | Noors Ondertiteling: Nederlands

Label: Cherry Pickers Film

Films met personen die superkrachten hebben, zijn er in overvloed, maar echt in grote overvloed. Dan rijst de vraag of er nog iets origineels mee gedaan kan worden. De typische superheldenfilms blijven entertainend, maar het is een formule. Het Noorse The Innocents doet wél iets origineel met bovennatuurlijke krachten.

The Innocents draait niet rond superhelden die de wereld redden, maar kinderen in allerlei sociale omstandigheden die elkaar vinden en bovennatuurlijke krachten hebben. Geen entertainende film, maar eentje die graaft in de fantasiewereld van kinderen en alle gebreken die gepaard gaan met het kind zijn. Vier kinderen vinden elkaar en helpen mekaar. Ida en Anna zijn juist verhuist, maar Anna praat al sinds haar drie jaar niet meer. Door een buurmeisje met telepathische krachten, leert ze terug praten. De kinderen worden uitstekend geportretteerd en de vertolkingen zijn best intrigerend. Een pluim op de hoed van de jonge kinderen.

Kinderen die de film zelf niet zullen zien, want de film heeft horrorwendingen die niet geschikt zijn voor een jong publiek. De eerste van die horrorelementen komen in de film als een varken op een tang, maar gaandeweg weet de regisseur dat ook mooi in te passen en levert het geheel een spannende en héél originele film op die schitterend in beeld wordt gebracht. De film wil ons in essentie laten voelen hoe het was om kind te zijn, en dat lukt. Door een sterke regie, maar dus ook door de geloofwaardigheid van de kindacteurs die prima staan te acteren. Een knappe, originele film.

Bovennatuurlijke krachten zijn niet meer het onderwerp van originele films? Zeg dat maar eens tegen de Noorse makers van The Innocents. Schitterend concepts, sterk verhaal en een goed tempo zorgen voor een originele, coole film.

8,5/10