DVD Review: The Crown - Seizoen 3

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 10 X 60 minuten

Regisseur: Benjamin Caron, e.a.

Acteurs: Olivia Colman, Helena-Bonham Carter, Tobiaz Menzies, ...

Beeld 2.00:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Duits, Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Behind the Crown, Charles' Investiture, Riyal Fabrics: A Look at the Costumes, Majestic Comparison: Photo Gallery

Label: Sony Pictures Home Entertainment

Netflix' The Crown blijft een serie die blijft beroeren. De dramatische vertelling van de Britse Koninklijke familie kende twee sterke seizoenen, maar er is nog genoeg stof om seizoenen over te maken. In dit derde seizoen volgen we het doen en laten van de familie Windsor eens te meer, zij het op een andere manier.

Dit derde seizoen maakt immers een tijdsprong en weg is Claire Foy. De jonge actrice zette een schitterende Elizabeth II neer, maar nu ze wat ouder is, werd ze gerecast, net als de hele cast. Het is Olivia Coleman die deze keer in de huid kruipt van Elizabeth II. Toegegeven; ze ziet er erg gelijkend uit en vertolkt de rol met veel klasse. Coleman is dan ook een actrice gepokt en gemazeld in het vak en overtuigt op een erg sterke manier. Het is trouwens niet de enige straffe nieuwe vrouwelijke actrice: ook Helena Bonham Carter doet mee als Margaret en ook zij speelt de rol met overtuiging.

Een nieuwe cast dus, en qua vertolkingen is dat gewoon top. Ook het verhaal wordt weer op een goede manier gebracht. Het overlijden van Churchill - wat een vertolking was dat toch door John Litgow - zorgt voor een ander politiek landschap, Margaret gaat naar de USA, de maanlanding komt dit seizoen in de reeks en dat allemaal terwijl The Queen haar land bij mekaar probeert te houden. Financieel, maar ook maatschappelijk wanneer er een ramp gebeurd, of wanneer Margaret persoonlijk drama treft. Het zijn 10 afleveringen die geen moment vervelen. Of het allemaal zo waarheidsgetrouw is, weten we niet maar het is alleszins wel entertainend.

Het derde seizoen van The Crown komt met een volledig nieuwe cast en kwaad doet het de reeks zeker niet. Het was noodzakelijk, want er wordt nu eenmaal een tijdssprong gemaakt. Olivia Coleman en Helena Bonham Carter zijn erg sterk en het is gewoon alweer een goed seizoen.

8/10