DVD Review: The Conjuring 3- The Devil Made Me Do It

Format: DVD Genre: Horror Speelduur: +/- 107 minuten

Regisseur: Michael Chaves

Acteurs: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Sarah Catherine Hook, Julian Hilliard, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Duits, Italiaans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans

Extra's: By Reason of Demonic Posession

Ed en Lorraine Warren en hun paranormale onderzoeken hebben Amerika in de ban gehouden en als koppel hielden ze vaak fantasieën en gedachten in stand van koppels die dachten dat spoken en geesten te maken hadden met hun ongeluk. Dat leverde al twee The Conjuring-films op en in deze derde film nemen ze alweer een zaak op hun.

De derde film in The Conjuring-franchise (het universum telt nog méér films) gaat over een waargebeurd verhaal over een jongen die een moord pleegt en zegt dat de duivel het hem ingefluisterd had. Dat zou een interessante rechtszaakfilm kunnen opleveren, want de vraag of de Duivel de jongen er toe aanzette heeft werkelijk de rechtszaal gehaald, maar in plaats daarvan krijgen we vooral Ed en Lorraine Warren die de zaak onderzoeken. Uiteraard, zouden we bijna zeggen, want de Warrens zijn de spil van de The Conjuring-franchise en bij uitbreiding het The Conjuring-universum. Maar dat haalt een beetje potentieel weg van de bijzondere claim van de verdediging.

Het zou goed zijn moest er een mix van de Warrens hun onderzoek en de rechtszaak te zien zijn, maar dat is te weinig het geval. In plaats daarvan krijgen we een ouwe gouwe horrorfilm, maar deze keer met hekserij-elementen. De film is nog steeds degelijk, met Vera Farmiga en Patrick Wilson die erg op hun gemak zijn na een aantal films in hun rol, maar je voelt dat het niet de echte topper is zoals de eerste twee films. Wan is ook niet de regisseur van dienst en dat voel je. De jump scares zijn minder goed georchestreerd en de spanning bouwt minder goed en snel op. Dat levert een minder intense, thriller-achtige film op dan voorheen. Maar als horrorfilm blijft het een degelijke film.

The Conjuring is een uitstekende horrorfranchise met twee erg goede films en zoals elke goede reeks is er ook eens een derde, mindere film. Door een andere regisseur en andere creatieve keuzes ontsnapt ook The Conjuring 3: The Devil Made Me Do It ook niet aan die wetmatigheid. Desalniettemin is het nog een degelijke horrorprent geworden.

7/10