DVD Review: Tainted

Format: DVD Genre: Actie Speelduur: +/- 90 minuten

Regisseur: Brent Cote

Acteurs: Alan Van Sprang, John Rhys-Davies, Sara Waisglass, Shawn Roberts, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Ondertiteling: Nederlands, Frans

Label: Remain In Light

Ze zeggen wel eens dat eens je in de gevangenis hebt gezeten, dat feit je blijft achtervolgen. Het is een huizenhoog cliché, maar wel eentje dat als je ex-gedetineerden mag geloven waar is. Vaak hebben ze het moeilijk werk te vinden of worden ze gevonden door de slechte mensen uit hun verleden. Ook Lance probeert in de film Tainted aan dat verleden te ontsnappen.

Tainted is in dat opzicht geen film met een enorm origineel verhaal. Lance is een gedetineerde die vrijkomt, en wil eigenlijk gewoon een het criminele leven achter zich laten en een rustig leventje leiden. Er valt dan ook geen enkele verrassing te rapen in het feit dat de Russische maffia, met wie hij banden had, hem komt lastig vallen om af te rekenen met het Arische broederschap in zijn streek. Dat zijn neo-Nazi's, voor alle duidelijkheid. Weinig origineel, maar wel vrij goed uitgewerkt. De clichés stapelen zich op in dit verhaal, maar Brent Cote brengt het met goede regie best sterk. Niet dat dit opeens een topfilm wordt, daar leent het clichématig verhaal zich niet toe, maar Tainted brengt wel iets meer dan dat de synopsis laat blijken.

Lance, gespeeld door Alan Van Sprang, wordt verscheurd, want de taak die hij moet ondernemen is enorm gevaarlijk, maar tegelijk verlangt hij naar een rustig leven. Als de film één boodschap heeft, is dat wie het verleden achter zich wil laten en een beter mens wil worden, het moeilijk gemaakt wordt door de maatschappij en spoken uit het verleden. Van Sprang vertaalt dat ook goed in zijn rol als Lance en weet een goed personage neer te zetten. Voor het overige is het gewoon een entertainende actiefilm zonder veel poeha. Hij duurt anderhalf uurtje, en in die tijd verveel je jezelf wel geen seconde. De actie is te pruimen voor een film van dit kaliber en je vult er op een goede manier weer een avondje mee in deze Covid-tijden.

Wraakfilms of films waarin iemand uit de gevangenis ontslagen wordt, levert zelden goede of originele films op. Origineel is Tainted op geen enkele manier, maar het is best wel een heel degelijke film. Het verhaal wordt goed gebracht, de regie zit goed en Van Sprang brengt een degelijke vertolking.

7,5/10

© Gam4Me