DVD Review: Sundown

Speelduur: +/- 83 minuten

Regisseur: Michel Franco

Acteurs: Tim Roth, Charlotte Gainsbourg, Iazua Larios, Henry Goodman

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, DD 2.0 | Spaans

Ondertitels: Nederlands, Frans

Label: Imagine Film

Vakanties zijn altijd leuk, maar een vakantie die je moet onderbreken is altijd ferm... wel, dat woord zullen we hier niet gebruiken. Als er iets gebeurd, gaat meestal de hele familie of het hele reisgezelschap richting thuis. Niet zo in Sundown van regisseur Michel Franco.

Tim Roth en zijn familie zijn op vakantie in Mexico, maar vanaf het eerste moment voel je dat Roth's personage, Neil, een bepaalde leegte met zich meedraagt. Prachtige beelden van de Mexicaanse kust staan in schril contrast met de levensloosheid in Neil zijn ogen, die schijnbaar van niets kan genieten. Het is dus niet omdat hij zich verder wil amuseren dat hij in Mexico blijft nadat de rest huiswaarts keert nadat er een noodgeval zich voordoet, maar omdat hij zich afgescheiden voelt van de rest. Het is makkelijk om wat dan volgt te bestempelen als een man met een mid-life crisis die zich weer wil vinden, maar het is méér dan dat.

Michel Franco weet uit dit verhaal een film te distilleren die de kijker toch weet te verrassen. Het gaat niet over een mid-life crisis, of dat is toch niet de focus van de film. Als kijker is het gissen naar waarom hij daar blijft en de dingen doet die hij doet. Door de fenomenale beelden en cinematografie heen, zie je een goed verhaal ontwikkelen met een Tim Roth die echt wel sterk staat te acteren. Al verwachten we niets meer of minder van deze man. Het is trouwens niet helemaal een slow-burner. Op tijd en stond - en vooral het juiste moment - gooit Michel Franco vooral een portie geweld tussen de spaken van de wielen die de film doen voortdraaien. Dat alles zorgt voor een boeiende, intrigerende film die met zijn beperkte speelduur een geweldige rollercoaster is.

Sundown is een verrassende film met een aantal verrassende wendingen die een compleet andere richting uitgaan dan dat je initieel zou denken. Tim Roth is fenomenaal, maar ook de regisseur en DOP tillen de film naar een hoger niveau met een waanzinnige cinematografie.

9/10