DVD Review: Succession - Seizoen 2

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 10X 60 minuten

Regisseur: Mark Mylod, e.a.

Acteurs: Brian Cox, Kieran Culkin, Sarah Snook, Jeremy Strong, ...

Beeld : 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Pools

Extra's: An Invitation to the set, 10 featurettes inside the episodes

Wanneer Succession lanceerde, in 2018, waren de verwachtingen wel hoog -want het was nu eenmaal HBO die het aankondigde, - maar het succes dat het eerste seizoen kende, kwam voor het grote publiek onverwacht. De zwarte komedie/drama-serie die ons in een gevecht om postjes bij een mediamagnaat liet zien verraste en pakte prijzen.

Maar kan het tweede seizoen die trend voortzetten? Kendall probeerde de boel over te nemen van zijn ouder wordende vader, maar moet de gevolgen dragen. Wat we zien is een gevolg van de gebeurtenissen in het eerste seizoen en wat opvalt is dat in deze amper tien-delige reeks élk personage opnieuw de tijd krijgt om te groeien. Roman begint weer van nul, Kendall en Logan werken aan hun relatie en ondertussen draait de mediamolen op volle toeren. Geen makkelijke ballen om mee te jongleren, maar de schrijvers en regisseurs weten er een coherent geheel van te maken.

Dat zorgt ervoor dat ook dit tweede seizoen van Succession alweer sterk werk levert. De personages werden niet alleen sterk uitgeschreven of goed geïntegreerd in dit alweer constant evoluerend seizoen. Want het draait natuurlijk niet alleen om de relaties tussen de personen in de familie, maar ook rond het mediaconcern dat regelmatig in zwaar weer komt, iets waar naar toe gewerkt wordt in dit tweede seizoen en er voor zorgt dat dit een prachtige kritiek is op globale media en hun invloed op de perceptie van en door de maatschappij. Een heerlijk verhaal, evoluerende personages en schitterende vertolkingen zorgen ook na een schitterend eerste seizoen voor een heerlijk tweede.

Dat Succession lof krijgt en overal prijzen wegkaapt, mag geen verrassing heten. Zelden komt iets anders dan toppers uit de stal van HBO en Succession is het laatste nieuwe paradepaardje in de prijzenstal die HBO is. Een sterk uitgeschreven set van personages in een steeds evoluerend verhaal zorgen voor tot nu toe twee uitstekende seizoenen.

8,5/10