DVD Review: Stargirl - Seizoen 1

Format: DVD Genre: Actie Speelduur: +/- 13 X 40 minuten

Regisseur: Andy Armaganian, e.a.

Acteurs: Brec Bassinger, Yvette Montreal, Anjelika Washington, Luke Wilson, Trae Romano, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, 2.0 | Frans Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans

DC heeft héél veel verfilmbare helden, maar zet voor de niet-hoofdhelden volop in op televisieseries. Reeksen als Titans en Doom Patrol moesten het DC Universe streamingsdienst op de kaart zetten, en ook Stargirl werd met die reden op poten gezet. DC Universe werd niet zo'n succes, en Stargirl zit ondertussen op het CW, zoals zoveel DC-reeksen. Sluit deze aan in het rijtje vermakelijke superheldenreeksen?

Stargirl is niet zo bekend, maar haar verleden en origin story wordt wel heel snel getoond. De eerste aflevering verspilt geen moment en gaat recht in de actie met de Justice Society of America die in een groots gevecht verwikkeld geraken en van de kaart geveegd worden, met onder meer Starman. Een actievol begin, dat een erg hoog tempo oplegt. Ondanks dat het snel gaat, ben je direct mee en de tijdssprong van 10 jaar wordt zo uitstekend uitgelegd. Starman zijn sidekick Pat verhuist met zijn vriendin en diens dochter, wiens vader overleden is, naar een nieuwe stad. Dat begin is vrij sterk, voor een reeks die anders wel meer gaat voor humor dan serieuze dingen. Er zijn wel thema's, zoals samengestelde gezinnen en 'female empowerment', maar niets wordt opgedrongen. Wanneer de dochter, Courtney, Starman zijn staf ontdekt gaat de bal aan het rollen en wordt het snel heel tof.

De schrijvers maken wel vrij lui gebruik van een aantal heel erg grote toevalligheden die het verhaal netjes op een rolband plaatsen, waardoor het heel erg vlot vooruitgaat. Hier en daar gaan een paar dingen misschien te snel, maar entertainment lijkt de focus van deze reeks en daar slaagt de reeks ook in. Het verhaal is makkelijk te volgen, met Stargirl die zich ontwikkeld en de Injustice Society of America - de superschurken - die zich gaan roeren, en de actie is best te pruimen. De speciale effecten die in de eerste aflevering best matig waren zijn ook beter in de latere afleveringen. Brec Bassinger zet Courtney ook goed neer, en haar personage moet naast superheld spelen ook nog de studententijd en de problemen die dat meebrengt ondergaan en er wordt daar een goede balans gevonden. Qua humor sluit het aan bij een reeks als The Flash, en qua entertainment bij Legends of Tomorrow. Een goede mix.

Eerlijk is eerlijk, als DC-fan kenden we Stargirl zelfs niet zo goed. Toch is het een leuke kennismaking en hebben de makers met deze manier van vertellen de juiste manier gevonden. Een goede mix van actie en humor én een leuke cast. Op naar seizoen 2!

8/10