DVD Review | Star Trek: Picard - Seizoen 1

Format: DVD Genre: Sci-fi, Drama Speelduur: +/- 10 X 42 minuten

Regisseur: Hanelle M. Culpepper, e.a.

Acteurs: Patrick Stewart, Harry Treadaway, Isa Briones, Alison Pill, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels,Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Short Treks: Children of Mars, Story Logs, Deleted Scenes, Aliens Alive: The xBs, Picard Props, Set Me Up, Gag Reel

Label: Paramount Pictures - DFW

Star Trek is één van de meest bekende televisiereeksen die er ooit gemaakt zijn. Het origineel met onder andere William Schatner is legendarisch, maar even legendarisch is de reeks waarin Patrick Stewart de rol van Kapitein Jean-Luc Picard in vertolkte. Generations is letterlijk al een generatie geleden. 26 jaar zijn voorbijgegaan sinds Stewart het plunje van Picard aantrok. In een reeks. Er was 18 jaar geleden nog een film met Nemesis, maar nu is hij terug.

Series jaren na afloop een vervolg geven is enorm populair geworden de laatste jaren. Er is de live-action reeks Discovery die het goed doet, en de animatiereeks Lower Decks om Amazon Prime is best leuk. Maar met Picard keert de franchise terug naar één van zijn populairste personages. Stewart speelt een Picard op rust. Eentje met dingen waar hij spijt van heeft, en een Picard die zijn goede vriend Data mist. Het personage van Data speelt een grote rol zonder fysiek aanwezig te zijn, in de reeks. Dat wordt in de eerste aflevering uitstekend uiteen gezet. Maar de makers maken niet de fout om te lang te blijven hangen bij énkel dat. Er komt snel een vraag naar hulp, en Picard, de goeie jongen die hij is, wil helpen. Stewart glijdt overigens meteen in zijn personage, alsof Star Trek voor hem nooit gestopt is. Picard is nu wel ouder, maar zijn karakter blijkt nog steeds hetzelfde. Dat Stewart dat geloofwaardig brengt, zegt veel over zijn vakkennis als acteur.

Tot daar geen klagen dus. Als het over het verhaal gaat, is het een ander paar mouwen. Dat gaat de volgende afleveringen toch wel wat kabbelend vooruit. Iets te traag misschien. We leren wel een aantal nieuwe personages kennen, en sommigen zijn ook heel erg interessant. Goede personages dus, en een goed begin van het verhaal, maar er zijn enkele afleveringen waar het gewoon te traag vooruit gaat .De aanhouder wordt wél beloond, want het verhaal neemt na even een vlucht. We zien bekende zaken, er is zelfs een callback naar de aflevering The Best of Both Worlds waar Picard even Locutus was en het eindigt in een sterke finale. Als eerste seizoen is het dus een 'bumpy ride', maar uiteindelijk land Star Trek: Picard op zijn voeten en willen we gewoon meer zien.

Als er één personage uit de oudere reeksen van Star Trek was, waar we een reeks over willen zien is het wel degelijk Jean-Luc Picard. Stewart doet dat gewoon ook heel erg goed, na al die jaren en ondanks een verhaal dat twee afleveringen lang ietwat slabakt, komt er nog vaart in en komt de reeks op zijn pootjes terecht. De fans zullen tevreden zijn.

8/10