DVD Review: Star Trek Lower Decks - Seizoen 1

Format: DVD Genre: Komedie Speelduur: +/- 10 X 25 minuten

Regisseur: Juno John Lee, e.a.

Stemacteurs: Jack Quaid, Tawny Newson, Dawnn Lewis, Eugine Cordero, ...

Beeld: 1.79:1 Taal: DD 5.1 | Engels, DD 2.0 | Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Lower Decktionairies, Crisis Point: The Rise of Vindicta Trailer, Faces of the Fleet, Hiding in Plain Sight, Full Length Animatic, Deleted Animatic Scenes

Label: Paramount Pictures

Star Trek blijft één van die IP's die maar populair blijven en een inspiratie blijven voor nieuwe reeksen. Met de reeks Picard op Amazon Prime Video en Star Trek Discovery op Netflix, heeft de franchise twee goede live-action televisieseries lopen. Maar Amazon Prime Video heeft nog een tweede reeks lopen: de animatiereeks Lower Decks.

Lower Decks is een heel ander beestje. Een getekende animatiereeks, een cartoon, over de werkkrachten van een Star Trek-schip dat doorheen het universum reist. Net als de Live-action Star Trek-reeksen en films gaat het over verschillende planeten en volkeren, maar met een animatiereeks kan je gekker doen. Protagonisten zijn Beckett en Brad. Brad is een engeltje dat de regels volgt en echt hogerop wil, en Beckett is een 'loose cannon' dat desondanks wél opvalt bij de hoge piefen. Een tegenstelling die spanningen oplevert en de animatiereeks in zijn eerste seizoen toch wel een verhaal oplevert dat zich goed ontwikkelt.

Maar het blijft een animatiereeks, dus het is allemaal wat luchtiger en grappiger. De schrijvers weten de balans tussen het typische Star Trek-avontuur en humor wel te behouden. De originele serie uit de jaren '60 had natuurlijk ook een soort van 'campy' en ongewild grappige vibe, maar dat verdween met de modernere reeksen. De animatieserie is niet campy, maar heeft eerder een soort van Rick and Morty-sfeertje. Het is gevaarlijk om daarin te ver te gaan, om aan copy cat-gedrag te doen, maar in die val trapt de reeks niet. Het houdt een goede evenwichtsoefening en als cartoon is het héél goed, en het houdt toch een goede Star Trek-sfeer. Gaat dit de fans van Star Trek boeien? We durven te wedden van wel.

Een animatieserie maken voor volwassenen, gebaseerd op een decennialang lopende franchise als Star Trek kan een onderneming zijn die héél slecht afloopt. De balans vinden in verhaal, de juiste sfeer en humor is cruciaal. Daar zijn de makers van deze reeks in geslaagd en zij leveren een uitstekend eerste seizoen af.

8,5/10