DVD Review: Star Trek Discovery - Seizoen 3

Format: DVD Genre: Drama, Sci-fi Speelduur: +/- 13 X 45 minuten

Regisseur: Lee Rose, e.a.

Acteurs: Sonequa Martin-Green, Doug Jones, Mary Wiseman, Anthony Rapp, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Extra's: Deleted Scenes, Writers Log: Michelle Paradise, ST Discovery: The Voyage of Season 3, Stunted, Being Michael Burnham, Kenneth Mitchell: To Boldly Go, Bridge Building, Gag Reel

Label: Paramount Pictures

Star Trek is één van die franchises die nooit zal uitsterven. Het gaat al mee van de jaren '60, schitterde in de jaren '90 en in de nillies kwamen er weer sterke bioscoopfilms. Ook nu loopt de franchise op wieltjes. Met Picard is er een serie rond de legendarische kapitein, en is er zelfs een animatieserie met Below Deck. Discovery zit ondertussen al aan zijn derde seizoen.

Dat derde seizoen start door de gebeurtenissen van de finale van vorig seizoen met een interessant gegeven: ze zijn bijna 400 jaar in de toekomst gereisd. Alles ziet er anders uit, de mensen die ze kenden zijn al lang gestorven en de Federation is niet diegene die ze achterlieten. Op zich is het een heel interessante zet van de schrijvers om voor zulke gigantische tijdssprong te kiezen. Je kan enorm veel kanten uit met het verhaal en deels doen ze dat ook. Hier en daar spelen ze op veilig, maar met andere gebeurtenissen en omstandigheden doen ze wel interessante dingen. Het blijft natuurlijk draaien rond Burnham, en Sonequa Martin-Green groeit dan ook seizoen na seizoen in haar rol.

Ook de personages Saru en Stamets blijven een belangrijke rol spelen, met verhalen die uiteindelijk best een grote impact hebben op het grote geheel van het verhaal. De dertien afleveringen kennen amper een rustmoment, waardoor het tempo van dit derde seizoen hoog ligt. Dat betekent nooit een saai moment en dat het verhaal altijd vooruitgaat. Maar misschien is dat niet altijd een pluspunt. Want hoewel het verhaal alweer uitstekend is, is het wel zo dat het soms véél is om te verwerken. Ook dat nadeel heeft een voordeel: er is veel om op voort te breien in het komende seizoen.

De fans van Star Trek Discovery gaan niet op hun honger zitten: dit derde seizoen volgt een heel goed tweede seizoen maar weet ruimschoots te overtuigen. De hoofdpersonages beleven een goede ontwikkeling in een verhaal dat zich in compleet nieuwe situaties plaatst, maar het levert op. Daarnaast zijn er ook nog tal van coole extra's op de DVD, dus da's voor de fans weer mooi meegenomen.

8,5/10