DVD Review: Skylines

Format: DVD Genre: Sci-fi, Actie Speelduur: +/- 109 minuten

Regisseur: Liam O'Donnell

Acteurs: Lindsey Morgan, Jonathan Howard, Rhona Mitra, James Cosmo, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Trilogieën gaan meestal over bekende franchises waar zelfs mensen die niet zo'n filmfans zijn wel eens van gehoord hebben. Over de trilogie die deze film, Skylines, afsluit kunnen we niet hetzelfde zeggen. Skyline uit 2010 en Beyond Skyline uit 2017 zijn geen kaskrakers, maar waren toch amusante sci-fi films. Brengt de derde film datzelfde?

Het verhaal van Skylines vertrekt vanuit het principe dat er na twee films toch wel wat vrede is. Alien hybride wezens leven vredevol met mensen samen, maar natuurlijk moet het misgaan. Dat komt in de vorm van een virus die enkel effect heeft op de aliens en ze tegen de mensen doet keren. Vanaf dat moment verandert Skylines in een mensheid versus aliens-film en is de originaliteit niet zo hoog, om niet te zeggen ver te zoeken. Een standaard sci-fi film dus, maar wel eentje die een minimum aan entertainment brengt, en then some.

Skylines lijkt dus op zijn voorgangers. Zowel qua toon als entertainmentgehalte en daar is helemaal niets mis mee. Het is nu eenmaal een film met een niet zo hoog budget en die zijn doorgaans qua verhaal, in het sci-fi genre, minder ambitieus. Het verhaal doet wel wat het moet doen, maar sleept je zeker niet diep mee in iets. Wat de film wél heel goed doet is zijn speelduur opvullen met visueel interessante dingen. Naast de degelijke vertolkingen zijn er dus vooral opvallend goed CGI-werk. Daar blinkt de film voor zijn budget heel erg in uit. Dat, en de entertainmentfactor maken van dit trilogiesluitstuk een aangename sci-fi film.

Als je zonder te hoge verwachtingen aan Skylines begint, wacht je een film die best aangenaam is om te kijken. De vertolkingen zijn zijn degelijk. de CGI is héél erg goed en het verhaal brengt op zijn minst een minimum. Passend als slotstuk van de trilogie.

7/10