DVD Review: Six Minutes to Midnight

Format: DVD Genre: Thriller Speelduur: +/- 95 minuten

Regisseur: Andy Goddard

Acteurs: Judy Dench, Eddie Izzard, Carla Juri, Jim Broadbent, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans Ondertiteling: Nederlands

Wie Nazi's zegt, denkt meteen aan de Tweede Wereldoorlog. Wat wel zo is, is dat Nazi's en hun denkwijze al veel langer bestonden dan voor de oorlog begon in 1940. De jaren '30 waren woelig en in de aanloop naar de oorlog vallen ook heel veel verhalen te rapen. Six Minutes to Midnight vertelt zo een verhaal.

De film vertelt een interessant verhaal over een meisjesschool aan de Britse kust, drie weken voor de Tweede Wereldoorlog losbrak. Eddie Izzard - nu transgender en wil met 'zij/haar' aangesproken worden, speelt in deze film nog een man. De half-Brit, half-Duitser Thomas Miller. Hij gaat aan de slag in de school, undercover, want er lopen veel dochters van prominente Nazi's school. Waarom? Met welk doel? Dat moet hij uitvogelen (we gebruiken voornaamwoord hij, omdat Izzard een mannelijke rol vertolkt). Izzard toont hier vlagen van zijn acteertalent. Miller is iemand die weinig vertrouwd wordt omwille van zijn dubbele roots en Izzard weet de juiste nuance in zijn vertolking te leggen.

Six Minutes to Midnight is ook een film die goed vooruitgaat. Het speelt zich af aan de vooravond van Wereldoorlog Twee, en is allesbehalve actievol maar de spanning en het thrillersfeertje wordt er goed ingeslepen door regisseur Andy Goddard. Er blijkt meer aan de hand in de meisjesschool, en Judy Dench speelt haar rol van goede huismoeder als baas van de school ook heel erg goed. Aan alles merk je dat dit een film is gemaakt door en mét vakmensen. Het verhaal gaat dan ook goed vooruit, blijkt sterk opgebouwd en verveelt geen enkel moment. Dat, de goede cinematografie én de uitstekende vertolkingen van Izzard en Dench, zorgen voor een topfilm.

Six Minutes to Midnight is toch wel een verrassende film geworden. Dat Izzard kon acteren wisten we, maar de echt straffe films waarin zij meespeelt, is op twee vingers te tellen. Deze film is dus een sterke film. Qua verhaal, qua vertolkingen, sfeerschepping... Boeiende prent.

8,5/10