DVD Review: Saint Omer

Speelduur: +/- 122 minuten

Regisseur: Alice Diop

Acteurs: Kayije Kagame, Guslagie Malanda, Valérie Dréville, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DD 5.1, 2.0 | Frans

Ondertitels: Nederlands

Label: Cherry Pickers Films

Rechtzaken die draaien rond ouders die hun kind uit het oog verliezen en zo iets dramatisch zien gebeuren met hun nageslacht, zijn altijd moeilijk te doorgronden. De beweegreden, het denken van ouders, ... Een oordeel vellen is moeilijk. Saint Omer draait ook om zo'n zaak, maar de regisseuse oordeelt niet.

De film is gebaseerd op een echt proces dat zich in 2016 afspeelde, en Alice Diop, de regisseuse van de film, woonde die rechtzaak ook bij. Je ziet aan de manier waarop ze de zaak regisseert en waar ze haar focus legt, dat ze erbij was. Vaak zijn zulke zaken niet zwart-wit en dat voel je in deze film ook. De film neemt geen standpunt in, maar Diop brengt er een fictief personage bij om ons de zaak door haar te laten beleven. Een goed uitgangspunt, die de emoties en het moeilijke menselijke begrip tastbaar maakt. Met Rama krijgen we een schrijfster, die uit het proces inspiratie wil putten om haar versie van een mythe te schrijven, maar de emoties die ze doormaakt tijdens het proces, had ook zij niet verwacht.

Rama is dus ons venster om door te kijken, richting de emoties en de beschuldigde. Want als het om een kind gaat dat alleen werd gelaten, is het nooit simpel om met de allerstrengste vinger te wijzen. Guslagie Malanga, die de rol van de beschuldigde Laurence Coly speelt, acteert ook erg goed en weet als personage sympathie op te wekken, waardoor je ook niet weet welk standpunt in te nemen. Dan heb je al twee personages die je doen twijfelen en nadenken over wat moreel en menselijk is. Dan heb je al regisseuse natuurlijk een uitstekende film gemaakt, die de menselijke psyche goed doorgrond. Een sterke rechtszaakfilm.

'Court room movies', zoals ze genoemd worden, zijn niet simpel om te maken. Vaak stoffig en saai en lang niet altijd zo interessant als Twelve Angry Men. Maar met Saint Omer brengt Alice Diop een uitstekend verhaal met interessante personages en blijft het twee uur lang interessant.

8,5/10