DVD Review: Rundfunk - Jachterwachter

Format: DVD Genre: Komedie Speelduur: +/- 86 minuten

Regisseur: Rob Lücker

Acteurs: Pierre Bokma, Yannick Van de Velde, Mike Kuyt, Stefan Perceval, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands Ondertitels: Nederlands

Is er iemand die zich Rundfunk, de televisieserie nog kan herinneren? Nee? Wel, we houden het niet tegen je. De reeks kende maar één seizoen, in 2015, en was een sketchshow. Een beetje zoals Little Britain, maar dan in Nederlands. Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout hadden wel wat succes met de sketchshow, maar de laatste jaren bleef het stil. Tot nu.

Rundfunk heeft een heuse film! New Kids-gewijs gaan ze van een sketchshow tot een heuse film, maar Yannick en Tom vertolken een compleet ander typetje. Een immer optimistische campinguitbater, en een voormalig aan lager wal geraakte kindsterretje. De film is gedurende de hele speelduur verbazend grappig. Er wordt uitgegaan van het stereotiep dat de gemiddelde camping vrij marginaal is, met speciale en brutale figuren en de campinguitbater 'Wachtopzichter' - een andere naam komt er niet - is een enorm groot contrast daartegen. Immer optimistisch en goedgeluimd.

Nu ja, niet altijd, maar het personage blijft wel wat oppervlakkig. Dat heb je dan met alle personages in deze film en dat is toch wel wat een minpunt. :Los daarvan weten Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout er een enorm toffe film uit te slepen. De verschillende typetjes op de camping zijn hilarisch en de goede bedoelingen van de wachtopzichter worden constant op hilarische manieren gedwarsboomd. Ook de chemie tussen Yannick en Tom is nog steeds dik OK en wanneer Ronnie Bosboom komt vluchten naar de camping wordt het helemaal hilarisch. De film is niet geweldig en heeft een simpel verhaal, maar ze wilden de mensen vooral laten lachen, en laat dat net hélemaal gelukt zijn.

Van Rundfunk moet je geen cinematografisch pareltje verwachten, maar als comedy is het uitermate geslaagd. Tom en Yannick hebben nog steeds die onderlinge chemie die ze bij de sketchenshow hadden, en de hele film is gewoon één lange, grappige sketch.

7,5/10