DVD Review: Rose Plays Julie

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 100 minuten

Regisseur: Joe Lawlor, Christine Molloy

Acteurs: Ann Skelly, Orla Brady, Aidan Gillen, Catherine Walker, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands, Frans

Label: Remain in Light

Opgroeien zonder of één van je ouders heeft altijd een invloed op hoe je jezelf ontwikkeld als kind. Sommigen worden gewoon gelukkig, sommigen voelen iets knagen dat er iets ontbreekt. Op zoek gaan naar je biologische ouders kan ook weer wonden openrijten vanwelke je niet wist dat ze er waren. Rose Plays Julie is een film die dat onderwerp aanpakt.

Rose is geadopteerd en Rose is ook haar adoptienaam. Ze wordt snel neergezet als een jonge vrouw die haar biologische ouders wil kennen en mentaal toch niet helemaal op de juiste plaats zit. Iets dat uitstekend wordt begeleidt door goede regie, een sterke uitbouw van het verhaal en kleurengebruik dat die duistere mentale staat weergeeft. Wanneer Rose de naam op haar geboorteakte te weten komt, neemt ze die aan en 'speelt' ze Julie, om te weten hoe het geweest was als haar moeder haar niet had opgegeven.

Een triest verhaal van een jonge vrouw die tegelijk kwaad is, maar ook de geborgenheid van haar echte moeder wil. De hoofdmoot van het verhaal zit echter in het verleden van haar vader. Dat brengt enkele plottwists met zich mee die goed uit de verf komen. Ze probeert onder haar geboortenaam in het leven van haar vader te komen en dat levert heel wat momenten op die je niet verwacht. Het verhaal evolueert van thriller naar drama en weet op de juiste momenten de kijker bij het nekvel te grijpen. Ook de vertolkingen helpen daarbij. Geloofwaardig, intens wanneer nodig, beduust wanneer de scène het vraagt.

Rose Plays Julie was een film waar we nog niet van gehoord hadden en dan is deze DVD-release toch wel een kleine verrassing te noemen. Het is een erg sterke film die een origineel verhaal brengt rond adoptie en het ontdekken van je biologische ouders. Topper.

9/10