DVD Review: Rookie

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 97 minuten

Regisseur: Lieven van Baelen

Acteurs: Matteo Simoni, Veerle Baetens, Guy Combes, Stefaan Degand, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Vlaams, Frans Ondertitels: Nederlands

Drama's in sport, het valt helaas veel te vaak voor. Elke sport kent zijn gevaren voor de gezondheid, maar geen enkele die zo gevaarlijk lijkt als de racesport. Aan hoge snelheden scherpe bochten, heuvels en afgronden passeren: het is gekkenwerk. En soms loopt dat hélemaal verkeerd af. Net zoals het verhaal van Nicky in Rookie.

Nicky, gespeeld door Matteo Simoni is een jonge motorrijder die alles uit de kast wil halen om de beste te worden. De film weet op korte tijd zijn winnaarsmentaliteit en wil om de beste te zijn, goed neer te zetten. Op korte tijd, want een groot stuk van de film draait rond zijn neefje dat hij naar de top wil stuwen. Waarom? Omdat hij een zeer zwaar ongeval krijgt waardoor hij niet meer kan racen. Meestal zijn het ouders die hun mislukte dromen projecteren op hun kinderen, in dit geval projecteert hij dit op zijn neefje. De film brengt een sterk contrast tussen de winnaarsmentaliteit van Nick, en zijn neefje die dat eigenlijk niet zo heeft. Dat zorgt op zijn beurt voor spanningen tussen Nick en de moeder van zijn neefje, gespeeld door Veerle Baetens.

De film toont in het begin nochtans een uitstekende relatie tussen die twee, want zij is er voor Nick na zijn ongeval. De relaties tussen de personages evolueren dus erg hard, en regisseur Lieven van Baelen weet dat uitstekend over te brengen in de film, net als de acteurs. Veerle Baetens speelt haar rol van bezorgde zus en daarna beschermende moeder heel erg goed, maar Matteo Simoni - die zich weer succesvol een ander accent aanmeet - steelt de show met zijn personage dat de drang naar de motorsport en daar de beste in willen zijn niet kan laten gaan. Hij pusht zijn neefje en brengt dat op een enorm overtuigende wijze. In dat anderhalf uur kijk je naar een uitstekend drama dat zich blijft ontwikkelen doorheen de speelduur van anderhalf uur.

Wanneer Matteo Simoni in een rol kruipt, doet hij dat meestal met succes en dat is nu niet anders. Mede door de sterke regie weet hij een personage te brengen dat zijn frustratie omzet in pushes van iemand anders naar succes, die daar eigenlijk niet voor geschikt is. Een uitstekend drama van Lieven van Baelen.

8/10