DVD Review: Red Sandra

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 102 minuten

Regisseur: Jan Verheyen, Lien Willaert

Acteurs: Sven De Ridder, Darya Gantura, Ini Massez, Charles Aitken, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Vlaams Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Niets is zo erg om al ouders mee te maken dat je kind aan één of andere zeldzame ziekte lijdt die haar zal doen aftakelen. Je kinderen zien lijden is het ergste dat je kan meemaken als ouder, maar spijtig genoeg is het de realiteit voor veel gezinnen. Het verhaal van Red Sandra is zo een waargebeurd verhaal, over de familie Massart.

Red Sandra vertelt een verhaal dat je vaker in het nieuws hoort. Ouders die een peperduur medicijn voor de zeldzame ziekte van een kind niet kunnen betalen. De gevoelens en lijdensweg van de ouders maken we niet mee, maar daar worden we nu wél mee geconfronteerd. Het is mede door een sterke Sven De Ridder, die vaak toch in komische rollen wordt gecast, dat het verhaal sterk en waarachtig overkomt. Hij toont in deze film dat hij ook dramatische rollen aankan en weet de emoties van een radeloze vader goed en geloofwaardig over te brengen aan de kijker. Ook hier maken de ouders mee dat hun kind een experimenteel medicijn nodig heeft, omdat ze anders ongeveer een jaar te leven heeft. Maar net zoals de ouders in het echt meemaakte, kunnen William en Olga het geld niet op tafel leggen.

De film is een aanklacht tegen de farmaceutische industrie en weet op een bepaalde manier de problemen rond medicijnen en ze betaalbaar beschikbaar te stellen op een correcte manier aan de kaak te stellen. Gelukkig wordt de film niet té belerend en blijft de focus op de gevoelens van de ouders en de band met hun kind. Ook de actrice die de jonge Sandra speelt wordt duidelijk goed geregisseerd door het getrouwde regisseursduo Verheyen-Willaert, want ook zij overtuigt in de rol. Het is een dramafilm en een dramafilm moet de juiste gevoelens van de kijker bespelen en dat doet Red Sandra ook. De Vlaamse filmindustrie kent de laatste jaren een dip, maar met Red Sandra vloeit er - met een sterke Sven De Ridder nog eens een goede, emotionele en sterke dramafilm uit.

Een film maken over echtgebeurd drama rond een ziek kind is nooit makkelijk. Je moet de film maken met het nodige respect en het juiste verhaal brengen. Red Sandra doet dat goed. De focus op de ouders en het kind gaat nooit verloren en tegelijk stellen ze een probleem van de farmaceutische industrie aan de kaak.

8,5/10