DVD Review: Rambo - Last Blood

Format: DVD Genre: Actie Speelduur: +/- 97 Minuten

Regisseur: Adrian Grunberg

Acteurs: Sylvester Stallone, Paz Vega, Sergio-Peris-Mencheta, Adriana Barazza, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Extra's: Interview met Sylvester Stallone

Sommige actiehelden sterven nooit uit. Denk maar aan Schwarzenegger, Van Damme, Seagal, Cage... Deze helden uit de jaren '80 en '90 blijven maar films maken en weten van geen ophouden. Zo ook Stallone. Sylvester Stallone zette zijn schouders de laatste jaren onder de Creed-franchise, die Rocky opvolgde en nu is zijn laatste Rambo-film in de rekken belandt. Passend getiteld: Last Blood.

Rambo: Last Blood heeft een vrij standaard uitgangspunt als het gaat om helden uit langlopende franchises. John Rambo is immers op pensioen en heeft zich volledig teruggetrokken, als een hermiet op zijn ranch in Texas. Geen origineel uitgangspunt, maar een straf verhaal is dan ook meestal niet wat we zoeken als het gaat om pure actiefilms als deze. Uiteraard ontwikkelt er zich iets waardoor hij toch een laatste keer de wapens trekt. De keuze van de scenarist valt op een Mexicaans drugskartel. Ook weer weinig origineel en in een Trumpiaans Amerika de ideale boef: een bende Mexicanen. Eerlijk? Het past in de wereld van een free-for-all wapen gekke, Texaan als John Rambo. Je kan je inbeelden dat hij een Trump-fan is en dan past het allemaal wel.

Maar eigenlijk kunnen we de insinuaties makkelijk aan de kant vegen en denken aan de actie, want dat blijft het belangrijkste in een film als deze. Het verhaal en de structuur is immers weinig verrassend en in dat opzicht is het een typische '80's-'90's actiefilm. Hersenloze actie. En dat staat ons aan. Er zijn legendes die altijd scoren en Rambo is daar als franchise eentje van. Dit is de laatste, maar eerlijk gezegd mogen ze er nog maken. Maar Stallone wordt een dagje ouder, John Rambo dus ook, maar het blijft heerlijke hersenloze actie die dankzij hedendaagse filmtechnieken er beter uitziet als voorheen. Stallone glijdt moeiteloos in de stoïcijnse heldenrol van Rambo en knalt en moord er op los. Ouderwetse actie dus, die van het scherm spat. Men probeert er wel iets meer mee te doen, maar dat valt allemaal wat in het veld van matigheid. Rambo is geen plaatst voor een echte boodschap of karakterontwikkeling: keiharde actie, dat is goed genoeg.

Meestal juich je een goed verhaal en sterke personages toe, maar Rambo wil je gewoon zien knallen en de actie van het scherm zien afspatten. Meer moet het echt niet zijn. En dat krijgen we ook. Het verhaal is matig, buiten John doet er niemand echt toe en dat is goed zo.

7/10