DVD Review: Proxima

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 107 minuten

Regisseur: Alice Winocour

Acteurs: Eva Green, Matt Dillon, Lars Eidinger, Zélie Boulant, Aleksey Fateev, ...

Beeld : 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Russisch Ondertitels: Nederlands, Frans

Extra's: Trailer

Label: Cherrypickers Films

Vrouwen en mannen worden beide aan verschillende standaarden onderworpen door de maatschappij. De vrouw moet vooral voor de kinderen zorgen, en wanneer ze net als een man aan haar carrière wil werken, krijgt ze het verwijt haar kinderen in de steek te laten. Dat is een beetje de insteek van Proxima, maar dan net niets extremer.

Sarah is in Proxima immers een astronaute, en eentje die in een voor het overige volledige mannenmissie, naar de ruimte gaat. Daarvoor moet ze een rigoureus trainingsprogramma volgen nabij Moskou, maar daarenboven worstelt ze met haar verantwoordelijkheidsgevoel tegenover haar dochter. Het is geen typische ruimtefilm. De film speelt zich helemaal op onze eigen planeet af, en het is meer een film over familie, verantwoordelijkheid en de band tussen een dochter en haar moeder. Eva Green speelt die rol fenomenaal, en weet de balans tussen het zelfontwikkelen van haar personage, en haar functie als moeder geloofwaardig te brengen.

De film is heel gebalanceerd in zijn verhaal wanneer het de kant van Eva Green haar personage vertelt, maar bijwijlen durft het rond de andere personages, een Amerikaanse en Russische astronaut wel eens in clichés te verwateren. Al moeten we zeggen dat ook daar de personages na verloop van tijd iets meer diepgang krijgen dan je kan verwachten van een Amerikaans en Russische astronaut. De film is vooral een mooi document over een vrouw die worstelt met zichzelf en wat van haar verwacht wordt door de maatschappij en die film wordt ook ondersteund door bijwijlen héél knappe beelden.

Proxima is een mooie film. Eentje die aan een gezapig tempo voortschrijdt, maar zonder saai of te traag te worden. Eva Green speelt een sterke rol als de Franse Sarah en de wisselwerking tussen de andere acteurs komt goed over op het scherm. Een film die het waard is te bekijken.

8,5/10