DVD Review: Police

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 98 minuten

Regisseur: Anne Fontaine

Acteurs: Omar Sy, Virginie Efira, Gregory Gadebois, Payman Maadi, ...

Beeld 1.78:1 Taal: DD5.1 | Frans Ondertiteling: Nederlands

Label: Cherrypickers Films

Omar Sy is zonder twijfel de beste Franse acteurs van het moment. Misschien wel de beste én de meest populaire acteur. De man die doorbrak met Les Intouchables, en daarna film na film kreeg aangeboden speelt nu ook de hoofdrol in de Netflix-reeks Lupin én speelt voor de tweede keer mee in Jurassic World. Toch vergeet hij de cinema van eigen bodem niet, want nu speelt hij een hoofdrol in Police.

Omar Sy kiest zijn projecten dus zorgvuldig uit en wanneer hij op de affiche staat, verwachten we iets. Ook Virginie Efira maakt deel uit van de cast, dus dat kan toch haast niet mislopen? Wel... mis. Nu, Police is echt geen slechte film. Het speelt zich veelal af in de bekrompen ruimte van een politie-auto, met een vluchteling die ze op het vliegtuig moeten zetten en daar wordt wel wat mee gedaan. Aristide (Sy) en Virginie (Efira) gaan wel heel intiem met mekaar om en dat zorgt voor privéproblemen die gemengd worden met werk .Tussenin zit hun collega Erik. De Franse agenten worden vooral afgeschilderd als mensen met alledaagse problemen.

Het probleem? Het verhaal van de film voelt niet diepgaand aan. Sy acteert zoals altijd sterk en de chemie met tegenspeelster Efira is echt wel goed, maar je hebt niet het gevoel dat het verhaal substantieel ergens naartoe gaat. Goed, ze beginnen wel te twijfelen of de vluchteling uitzetten een goed plan is, maar buiten wat moreel getwijfel gaat het verhaal niet ergens heen. Toch is de film best oké. Vooral door de personages die goed neergezet worden en de privéproblemen van de agenten die boeiender zijn dan het verhaal, en hoewel dat positief is, is het toch een veeg teken dat die problemen interessanter zijn dan het effectieve verhaal.

Police is duidelijk een van de mindere films in Sy zijn repertoire. We hadden er meer van verwacht omwille van de sterke cast, maar die cast geeft wel thuis. Ze spelen hun rollen goed en vullen mekaar goed aan. Het is het verhaal dat niet echt ergens naartoe lijkt te gaan of toch niet genoeg onze interesse kan wekken.

6/10