DVD Review: Plus Que Jamais

Genre: Drama

Speelduur: +/- 122 Minuten

Regisseur: Emily Atef

Acteurs: Vicky Krieps, Gaspard Ulliel, Sophie Langevin, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Noors Ondertitels: Nederlands, Frans

Label: Imagine Films

De dood blijft een zwaar onderwerp om te behandelen. Zowel in het echte leven als in een film. Niemand wil sterven, en als iemand dan toch een medisch doodsvonnis krijgt, doen de meesten er alles aan om het leven zo lang mogelijk te rekken. Hoe zwaar of gevaarlijk behandelingen ook zijn. Want de mens wil leven. Dat het ook anders kan, zien we in Plus Que Jamais.

Het verhaal draait helemaal rond Hélene. De vrouw heeft al een jarenlange, liefdevolle relatie en die wordt in de eerste momenten van de film ook sterk benadrukt. Dat moet, want het verhaal dat volgt heeft die basis nodig, of de emoties die daaruit volgen zijn niet geloofwaardig. De film weet dat gelukkig wel te brengen. De goede acteerprestaties helpen daar natuurlijk ook in. Maar wanneer Hélene haar fatale diagnose te horen krijgt, en besluit om haar laatste levensdagen helemaal alleen en afgezonderd te gaan beleven, weg van familie en haar jarenlange geliefde, wordt het verhaal wat zweverig.

Zweverig én triest. Want het is natuurlijk wel wat voor haar familie. Er is vooral veel onbegrip omwille van haar beslissing en als kijker ben je ook niet helemaal mee. De karakterschets die daar op volgt, lijkt wat tegenstrijdig met wat je daarvoor nog zag. Uiteraard verandert zulk nieuws een mens, maar het lijkt te drastisch, en het verhaal lijkt de gedachtegang van Hélene niet helemaal over te brengen naar de kijker. Wanneer ze dat besluit meedeelt, verliest de film dus wel een beetje de draad én de helderheid die het nodig heeft. Het blijft echter een verhaal van tristesse en dat acteert Vicky Krieps wél door.

Plus Que Jamais is geen slechte film, maar waar het begin een film belooft die zal spetteren van emoties en een helder verhaal denkt te brengen, gaat dat halverwege wat verloren. Niet alles klopt, maar het blijft mooi geacteerd en mooi gefilmd.

6,5/10