DVD Review: Pennyworth - Seizoen 2

Format: DVD Genre: Drama, Horror Speelduur: +/- 10 X 50 minuten

Regisseur: Rob Bailey, e.a.

Acteurs: Jack Bannon, Ben Aldridge, Emma Paetz, Paloma Faith, Ryan Fletcher, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, DD 2.0 | Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Alfred Pennyworth... We kennen hem allemaal als de trouwe Butler van de Caped Crusader, Batman. Al meer dan 80 jaar, zolang Batman bestaat, is er ook Alfred. Maar pas recent kreeg hij een eigen reeks, getiteld naar zijn achternaam: Pennyworth. Over een jonge Alfred in Engeland. Het tweede seizoen ligt net in de winkelrekken.

Het eerste seizoen was best goed. Alfred is geen voor de hand liggend personage om een reeks aan te wijden, maar de character building was goed en met Thomas Wayne - vader van Bruce - zagen we een bekend personage. In dit tweede seizoen wordt het allemaal iets spectaculairder, en nogal vrij snel. Londen wordt na de oorlog geteisterd door het fascistische Raven Union en Alfred en zijn maats geraken er snel in verwikkeld. Dat betekend dit seizoen méér actie en minder character building. De actie mag dan wel meer dan prima zijn, en het zorgt voor entertainende en coole afleveringen, maar minder character building is toch best jammer. Dat levert een iets minder boeiend inzicht op Alfred zijn personage op. Dat deed het eerste seizoen beduidend beter.

Maar ooit moeten we weten hoe Alfred naar Amerika geraakte en dat lijkt in dit seizoen toch wel een thema te zijn. We zien hoe Alfred naar Amerika wil, maar door geldgebrek noodgedwongen weer enkele jobs moet aannemen die hem weer in gevaar brengen. Van een boeiende dramareeks evolueert Pennyworth naar een echte actiereeks met spionage-elementen. Aan de ene kant goed dat de reeks niet stilstaat, maar terwijl er goede actie komt en het spectaculairder is, vergeten de makers de goeie elementen van het eerste seizoen mee te brengen naar dit tweede seizoen.

In dit tweede seizoen is er meer spektakel en actie, maar dat gaat dus ten koste van diepgang bij de personages. Al zien we wel nu de drang van Alfred om naar Amerika te vertrekken. Het is toch een andere soort reeks geworden tijdens dit tweede seizoen, en het is nog altijd goed, maar het eerste seizoen had toch dat tikkeltje extra.

7,5/10