DVD Review: Only

Format: DVD Genre: Thriller Speelduur: +/- 93 Minuten

Regisseur: Takashi Dosher

Acteurs: Freida Pinto, Leslie Odom Jr., Chandler Riggs, Tia Hendricks, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Sommige films zijn geworteld in de realiteit of waargebeurde verhalen, andere films worden gemaakt als science-fiction en blijken naderhand onbedoeld brandend actueel te zijn. De film Only is zo'n film die zonder bijbedoelingen een fictioneel verhaal wil brengen, maar ingehaald wordt door de actualiteit.

Of dat geldt voor Only toch deels. We zitten wereldwijd met een pandemie van een Virus dat slachtoffers maakt, en in Only is er ook een dodelijk virus dat huishoudt op de planeet. Alleen treft het virus alleen vrouwen en wordt het sterke geslacht euh.. schaars. Dat geeft ruimte aan een verhaal dat vrouwen als een handelsgoed gaat beschouwen en een vrouw en man die zich verschuilen voor de rest van de wereld. Op zich is het een interessant concept. De opvatting van een komeet die het virus naar de aarde brengt is misschien ietwat over the top, maar voor het overige blijft het verhaal vrij realistisch. Will en Eva, het koppel dat zich gaat schuilhouden mist onderling wel wat chemie.

Dat gebrek aan chemie is toch een klein probleem voor een film als deze. Het is immers zo dat een koppel dat samen en globale pandemie moet doorstaan en de vrouw die gevaar loopt én een overheid die ze niet vertrouwen sterk aan mekaar moet hangen. Op zich loopt het verhaal wel vlot en ziet het er allemaal alleraardigst uit, maar de interactie tussen Eva en Will ontbreekt wat. Daarnaast is het gebruik van Flashbacks ook niet helemaal je dat en is het allemaal weinig origineel. Slecht is het vast en zeker niet. Het verhaal houdt je, ondanks de gebreken, toch wel bezig. Alleen moet je er allemaal niet teveel van verwachten.

Een film over een virus die heel veel mensen, in dit geval enkel vrouwen, het leven kost is brandend actueel. De film is best oké, alleen ontbreekt het de twee personages een beetje aan chemie en werken de flashbacks niet echt. Maar als je liever eens een virusuitbraak op DVD ziet dan op het journaal, is dit je kans.

6/10