DVD Review: One Shot

Format: DVD Genre: Drama, Actie Speelduur: +/- 97 minuten

Regisseur: James Nunn

Acteurs: Scott Adkins, Ashley Green, Ryan Phillippe, Dino Kelly, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Actiefilms hebben vaak een heel simpel plot en steunen op dezelfde mechanieken om een film interessant te maken. Of toch om zo een film probéren interessant te maken. One Shot is een duidelijke B-actiefilm in hart, cast en uiterlijk en lijkt niet heel veel origineels om het lijf te hebben. Of wel?

Eén ding is zeker: een actiefilm als deze die in één lange take is opgenomen, da's uniek. Niet uniek in heel filmland, want er zijn films die de techniek gebruikte, maar het is wel heel erg zeldzaam. Maar een gimmick, een techniek als deze wil niet veel zeggen wanneer de film zelf niet veel voorstelt. Dat valt allemaal nog wel mee, blijkbaar. Het verhaal is inderdaad simpel. Een gevangene moet van een CIA Blacksite gebracht worden naar een andere locatie, en de US Navy Seals moeten dat in goede banen leiden. Het spreekt vanzelf dat het één en ander misloopt, en dat de actie snel ontploft. De manier waarop kon wel beter en origineler. Qua oorzaak-gevolg is het een dertien-in-een-dozijn actiefilm. Gelukkig is de actie dat niet. De one shot-techniek zorgt voor tempo, geloofwaardigheid en een bepaald gevoel van urgentie.

De actie is dus goed, maar niet A-film goed. Hoeft ook niet. Een goede actiefilm van B-niveau haalt je op een entertainende manier door de avond en daar slaagt One Shot dus wel in. Al moet je voor het overige niet zoveel verwachten. Scott Adkins is de bekendste naam en staat ook het best te acteren, maar voor het overige moet je geen sterke of diepgaande vertolkingen verwachten. Hier en daar is het verhaal ook gewoon op losse schroeven gezet door dingen die op niets slaan, maar zolang de kogels je om de oren vliegen op de manier waarop James Nunn het laat gebeuren, ga je jezelf dat niet zo aantrekken.

One Shot probeert op te vallen door de gimmick van één lange take, maar da's niet het beste aan de film. Het beste blijft het belangrijkste: de actie. De actie is wat het moet zijn: hard, snedig, cool en aan een hoog tempo. Voor het overige is het allemaal niet zo belangrijk of het verhaal steek houdt of diepgaand is. Het is een negatief antwoord op beide, trouwens, maar de actie primeert.

7/10