DVD Review: Ninja Baby

Speelduur: +/- 103 minuten

Regisseur: Yngvild Sve Flikke

Acteurs: Kristine Kujath Thorp, Arthur Berning, Nader Khademi, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DD 5.1 | Noors Ondertiteling: Nederlands

Label: Cherry Pickers Films

Een baby is vaak gewenst en het resultaat van liefde tussen twee personen die er bewust voor kiezen een kind te krijgen. Anderzijds zijn er ook wel een groot aantal ongewenste zwangerschappen die het resultaat zijn van one-night stands. In Ninjababy krijgen we exact zo een ongewenste zwangerschap te zien, en alle emoties die daar bij komen te kijken.

Geen feel-good dramady van de hand van regiseusse Flikke, maar een grappige en tegelijk serieuze film over een jong feestbeest dat ongewenst zwanger wordt en de baby echt niet wilt. De film houdt zich niet bezig met het stilletjes aan verliefd worden van de jonge moeder to be met het groeiend leven in haar, en dat is verfrissend. Het toont een andere kant van ongewenste zwangerschappen. Eentje waar abortus niet meer mogelijk is, maar de moeder het ook niet wil houden én niet weet wie de vader nu echt is. Ninjababy, zo genoemd omdat hij in haar leven geslopen kwam, is vooral een film die de echte emoties wil tonen die bij zoiets komen kijken.

Tegelijk weet deze film ook echt grappig te zijn. Dat is de verdienste van het uitstekende schrijfwerk van de scenarist, maar evengoed van de jonge cast die de juiste emoties op de juiste momenten weet op te roepen. Die emoties worden versterkt door de art stijl die gebruikt wordt. De baby komt tot leven via de tekeningen die Rakel maakt en ook dat zorgt voor hilarische, maar soms ook confronterende scènes, waarin haar gevoelens sterk weergegeven worden. Het zorgt voor iets extra in de film die andere, soortgelijke films niet hebben.

Ninjababy is een originele film over een onderwerp dat eigenlijk niet zo origineel is. De creatieve keuzes van de regisseur maken het verschil en zorgen voor een oprecht grappige, onroerende film die heel veel juiste snaren raakt bij de kijker.

9/10