DVD Review: Niks Vreemds aan

Format: DVD Genre: Romantiek, Drama Speelduur: +/- 84 minuten

Regisseur: Andrejs Ekis

Acteurs: Frederik Brom, Tina de Bruin, Loek Peters, Peggy Vrijers, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands Ondertitels: Nederlands

Het is geen onbekend gegeven dat in relaties die heel lang duren, de passie wel eens wat uitdooft. De passie blijft nooit hetzelfde als die in het begin, maar we bouwen samen een leven op, vallen in een routine, bouwen een familie uit en als het goed loopt, blijf je samen. Soms zijn er mensen die de vlam opnieuw willen oppoken. Net daarover gaat Niks Vreemds Aan.

Suus en Mats zijn zo'n koppel. Bijna twee decennia samen, en na een scène die de stilstand van hun passie best goed illustreert, installeert Suus een swingers-app. Het swingerswereldje, waar koppels en singles met mekaar afspreken om seks zonder meer te beleven om het spannend te maken, intrigeert de regisseur duidelijk. In eigen land maakte Andreij Ekis de film Swingers, en maakt nu al de zesde remake van zijn film. Zelf aan het roer dus, en het lijkt alsof hij wat op automatische piloot regisseert. De openingsscènes zijn best goed, maar daarna weet de film weinig te verrassen. Het koppel dat voor Suus en Mats hun deur staat, levert een nieuwe draai in hun leven op, maar het zijn allemaal dingen die je weet als je al eens wat artikels over swingers hebt gelezen.

.

Dat gebrek aan verrassing is best een probleem. Swingen is een wereld waar heel wat knotsgekke dingen kunnen gebeuren, onverwachte dingen ook. Desondanks zit dat aspect niet in de film. Goed, de acteurs acteren goed en voor hun personages zijn die dingen wél onverwacht, maar voor de kijker dus niet. De film is dus niet heel goed opgebouwd, al is hij aan de andere kant wel weer op voldoende momenten grappig. Hier en daar probeert men iets serieuzer te zijn als het over relaties gaat ,maar de humor haalt dat wel een beetje onderuit. Al was dat al de teneur in Ekis zijn originele film 'Swingers'.

Een film over swingers kan onverwachte dingen opleveren, maar die onverwachte dingen spelen zich niet af in deze film. Het is vrij voorspelbaar, maar gelukkig is het nog best aardig geacteerd en heel erg grappig. Er ontbreekt helaas wel wat om van een topfilm in het genre te spreken.

6,5/10