DVD Review: Nederlands Film Erfgoed WWII

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 625 minuten

Regisseur: Ate De Jong, Wim Verstappen, Roeland Kerbosh, e.a.

Acteurs: Maarten Smit, Gerard Thoolen, Jeroen Krabbe, Edwin de Vries, ....

Beeld 1.78:1 Taal: DD 2.0 | Nederlands, Duits, Engels Ondertiteling: Nederlands

Label: Sony Pictures Home Entertainment

De Tweede Wereldoorlog heeft al enorm veel films opgeleverd. Niet alleen die Amerikaanse epossen die het grote publiek kent, maar ook in de Nederlandse filmgeschiedenis werden er heel wat films rond het onderwerp gedraaid en dan vooral over gebeurtenissen die zich op de Nederlandse heimat afspeelden. Sony Pictures Home Entertainment bracht daarom zopas een release uit getiteld 'Nederlands Film Erfgoed WWII'.

Voor de liefhebbers van oorlogsfilms is deze release alvast een feest. Maar liefst zes films telt deze collectie. Die zes films vertellen elk een ander verhaal, maar het gaat wel allemaal over heldendaden van verzetsmensen, al dan niet echt gebeurd. Wat de films wel allemaal gemeen hebben, is een Nederlands perspectief op de oorlog vanuit de mensen die achter de coulissen op hun manier gestreden hebben tegen de bezetter, zij het niet aan de frontlinie. De zes films zijn niet allemaal topfilms, maar stuk voor stuk vertellen ze wel boeiende verhalen. Zelfs als je twee marathonavonden van drie films per avond houdt, ga je jezelf niet vervelen. Elk van de films brengt op zijn manier spanning en weet je op bepaalde momenten op het tipje van je stoel te krijgen.

Wat wel zo is, is dat de films veel raakpunten hebben en verhaalgewijs hier en daar bepaalde dingen gemeen gaan hebben. Niet elke film is dus compleet origineel in zijn verhaal en de manier waarop de films opgebouwd zijn, lijken erg op mekaar. Al is dat natuurlijk eigen aan een bepaalde filmcultuur in Nederland binnen dat genre. Wel zijn de films, zeker voor een Nederlandse film, heel mooi opgebouwd en is de productiewaarde best oké. Het gaat natuurlijk om films met een veel lager budget dan Amerikaanse oorlogsfilms, ook in de jaren '60 tot '80, de tijdsperiode waarin deze films gemaakt werden. De acteerprestaties liggen ook in de lijn van de verwachtingen van die tijd. Gewoon degelijk, met de kwaliteiten die acteurs decennia geleden hadden. Maar het gaat hier ook niet om om kijkers cinematografisch weg te blazen, maar om een mooie collectie aan te bieden die een overzicht geeft van het Nederlandse naslagwerk qua oorlogsfilms.

Dat doet deze collectie aan Nederlandse oorlogsfilms dan ook heel erg goed. Het is een interessante box voor liefhebbers van Nederlandse én oorlogsfilms. Alle zes de films boeien wel, en stuk voor stuk zijn ze zeker en vast goed gemaakt. Zeker voor die tijden én die budgetten.

7,5/10