DVD Review: Natural Light

Regisseur: Dénes Nagy

Acteurs: Ferenc Szabo, Lazslo Bajko, Tamas Garbacz, Gyula Franczia, ...

Beeld: 1.85:1

Taal: DD 5.1, 2.0 | Hongaars

Ondertitels: Nederlands

Label: Cherry Pickers Film

De wereldoorlogen blijven een dankbaar onderwerp voor filmmakers aller lande. Vaak gaat het dan om het uitgangspunt van de geallieerden, en is het Engeland, Frankrijk en Amerika tegen de Duitse boeman. Maar ook elders werd gevochten. In de Sovjet-Unie bijvoorbeeld. Natural Light volgt het verhaal van een Hongaarse krijgsmacht.

Geen verhaal vanuit de ogen van de 'goeden', maar vanuit het oogpunt van een Korporaal die zijn troepen door Sovjet-Unie moet leiden, terwijl ze de Duitsers steunen in hun strijd om de Sovjet-Unie in te palmen. Istvan is de protagonist, en moet na een hinderlaag de leiding op zich nemen. De film toont enorme wreedheden tegenover de Partizanen, die volgens de Duitsers uitgeroeid moeten worden. De film verbloemd niets en laat de oorlog in alle lelijkheid zien. Die lelijkheid is wel knap verfilmd. De cinematografie is 'on point' zoals ze dat zeggen en enkele scènes zijn werkelijk pareltjes om naar te kijken.

Ferenc Szabo speelt de rol van Korporaal Istvan ook voortreffelijk. Istvan is inherent geen slecht persoon en slaat aan het twijfelen bij het zien van alle gruwel en moet dingen doen die botsen met zijn persoonlijkheid en overtuigingen. Hij probeert een sterke leider te zijn, maar dat beeld brokkelt beetje bij beetje af. Een knappe vertolking die de film geloofwaardigheid en overtuiging meegeeft. Er is ook actie te bespeuren in de film, uiteraard, maar de actie is minimaal en de focus zit op de evolutie van Szabo's personage. Dat is gelaagd én geslaagd binnen een film die elke minuut interessant is, visueel en verhalend.

Oorlogsfilms hoeven duidelijk niet altijd spectaculair en actievol te zijn of over de geallieerden tegenover de Nazi's te gaan. Ook aan Hongaarse kant vallen er interessante verhalen te rapen en dit is er eentje van. Sterke acteerprestaties, visueel interessant en nooit een saai moment. Topfilm.

9/10