DVD Review: My Sweet Monster

Format: DVD Genre: Animatie Speelduur: +/- 94 minuten

Regisseur: Viktor Glukhushin en Maksim Volkov

Stemacteurs: Helle Vanderheyden, Peter Thyssen, Dieter Spileers, Joost Claes, Jonathan Demoor, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Vlaams, Nederlands Ondertitels: Nederlands

Animatiefilms blijven het goed doen bij jong en oud en meestal is het Pixar of Dreamworks die in dat genre de show stelen. Er komen ook echter animatiefilms van andere studios uit en My Sweet Monster is daar één van. Een film van Russische makelij, maar gelukkig dus met een Vlaamse stemmencast om u tegen te zeggen.

Hella Vanderheyden, Peter Thyssen... aan de stemmencast zal het niet liggen. Maar wat is een stemmencast zonder leuk verhaal? My Sweet Monster brengt best een originele insteek op het klassieke prins-prinses-verhaal. Prinses Barbara heeft een pennenvriend... Prins Edward. Nog nooit ontmoet, maar wel smoorverliefd. Het originele eraan is dat de postbode wil trouwen met de prinses, de koning chanteert en dat de prinses ontvoerd wordt door de Boeman en een gek konijn? Kan je nog volgen? De film pakt het traag aan, dus dat zal wel lukken. Te traag op sommige momenten, waardoor de film soms uitgerekt aanvoelt. Dit verhaal had misschien wel in 80 minuten kunnen verteld worden.

Toch is het een leuk verhaal met leuke personages in een wereld die er leuk uitziet. Het koninkrijk heeft magisch water, vreemde wezens en veel meer. De world building is dus prima, en ook met het personage van de Boeman - die echt wel leuk is - heeft de film enkele verrassingen in petto. De zoektocht naar de prins brengt na een tijd wel hier en daar een cliché met zich mee, maar dat lijkt haast onvermijdelijk met dit soort klassieke prins-prinses-film. Al is het origineler dan vele dingen die gemaakt worden. Visueel is het aardig, niet op het niveau van bijvoorbeeld Dreamworks, maar maakt het veel goed met het originele character design van enkele personages. Maar al deze afwegingen positief tegen negatief zal kinderen niet zoveel uitmaken. Voor hen is dit een leuke, vermakelijke film.

My Sweet Monster is gewoon een goeie, toffe animatiefilm. Het hoeft dus niet altijd van de Pixar- of Dreamworks-stal te komen, dat bewijst deze film van Russische makelij. De Vlaamse stemmencast doet het goed, de setting en personages zijn leuk en kinderen gaan dit gewoon een toffe film vinden.

7/10