DVD Review: Mon Legionnare

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 107 minuten

Regisseur: Rachel Lang

Acteurs: Louis Garrel, Camille Cottin, Aleksandr Kuznetsov, Ina Marija Bartaité, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1, 2.0 | Oekraïens , Frans Ondertitels: Nederlands

Label: Imagine Film

Het vreemdelingenlegioen is iets dat bekend en niet bekend is. Het duikt wel eens op in populaire popcultuur, zoals films. Denk maar aan de film Legionnaire, met Jean-Claude Van Damme. Het concept van mensen die niet gebonden zijn aan het land waarvoor ze vechten is in het echte leven blijkbaar heel hard. Of dat wil de film Mon Legionnaire toch duidelijk maken.

In deze film volgen we een vrouw die haar man volgt die het vreemdelingenlegioen van Frankrijk vervoegt in een militair kamp in Corsica. De moeilijkheid waar de personages in deze film mee worstelen is enerzijds de onzekerheid dat ze hun partner nog terugzien en anderzijds de eenzaamheid, want ze zitten met alle vrouwen in dat kamp in Corsica. Het is zaak dat de acteurs die emoties goed kunnen overbrengen en meestal lukt dat wel. Ina Marija Bartaité soeekt haar rol als Nika zeer goed, en het samenspel met Camille Cottin, die de rol van de commandant's vrouw Céline vertolkt, zit goed.

Een ander deel is natuurlijk wat zich afspeelt tijdens de actie, in het leger. Dat word enerzijds wel heel erg knap in beeld gebracht, met schitterende cinematografie, maar anderzijds is het acteerwerk van de mannelijke cast heel wat minder overtuigend. De personages lijken niet zo boeiend, maar zijn wel op hun best als ze interageren met de vrouwelijke cast. Maar het zijn de vrouwen die de film dus moeten dragen en voor een stuk doen ze dat wel. Al worden ze niet geholpen met de soms verwarrende verhaalstructuur waar tijdssprongen vaak in voorkomen.

Mon Legionnaire brengt een degelijk verhaal van gemis, angst en eenzaamheid dat het vreemdelingenlegioen met zich meebrengt, maar weet met zijn mannelijke cast niet te overtuigen en de verhaalstructuur helpt niet. Toch levert het een degelijke film op, mede door de sterk acterende vrouwelijke cast.

7/10