DVD Review: Misbehaviour

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 107 minuten

Regisseur: Phillipa Lowthorpe

Acteurs: Keira Knighley, Ruby Bentall, Greg Kinnear, Stephen Boxer, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands, Frans

Label: Paradiso Films

Miss-verkiezingen liggen de dag van vandaag al even onder vuur. Het lijkt alsof dat dit een recent gegeven is, en het al decennia lang zonder slag of stoot doorgaat, maar de vleeskeuring van lands en werelds mooiste vrouwen heeft altijd wel kritiek gekregen. Dat gebeurde zelfs al 50 jaar geleden, tijdens een Miss World-vekiezing.

Dat is meteen het onderwerp van de film: Miss World 1970 dat verstoord werd door enkele rebelse vrouwen die aan de kaak wilden stellen dat dit denigrerend is voor vrouwen. Toch is dit geen drama geworden die zich al te serieus neemt, en dat is misschien wel meteen het sterkste punt van de film: de toon. regisseuse Lowthorpe kiest niet voor een belerend toontje, maar de tocht van de vier vrouwen om Miss World te verstoren, krijgt ook een bepaalde luchtigheid mee. Er is dus wel ruimte voor humor, zonder de toon van de film over feminisme te begraven.

Dat betekent een strakke regie, niet langer dan nodig blijven hangen bij grapjes en er vooral een leuke film van maken, in plaats van een moraliserende les, waar zulke films soms in dreigen te vervallen. De film is dan ook best leuk om kijken, met prima vertolkingen van onder meer Keira Knightley, maar evenzeer van Greg Kinnaer, die als de legendarische presentator Bob Hope sterk staat te spelen. De film grijpt de tijdsgeest van de verkiezing goed, en weet tegelijk het moment dat feminisme wereldwijd in de spotlight kwam te staan, goed te brengen.

Misbehaviour is een sterke film over een anno 2021 nog steeds gevoelig onderwerp. Miss-verkiezingen zijn nog steeds onderwerp van discussie, maar wat er 50 jaar geleden gebeurde, wordt in deze film goed gebracht en dat zonder belerend toontje en zelfs wat humor.

8,5/10