DVD Review: Lizzie

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 101 minuten

Regisseur: Craig William Macneill

Acteurs: Chloë Sevigny, Kristen Stewart, Jeff Perry, Fiona Shaw, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | EngelsOndertiteling: Nederlands,

Er vallen genoeg drama's te vinden in de geschiedenis die voer zijn voor interessante films, maar vaak zijn de verhalen zo onbekend dat het grote publiek er nooit van gehoord heeft. Dat zal ook gelden voor het levensverhaal van Lizzie Borden, waarvan Chloë Sevigy toch wel een passieproject van heeft gemaakt.

Of een passieproject altijd goed is? Nee hoor. Maar de film start in alle geval al boeiend met een moord. Om daarna terug te gaan in de tijd om te zien hoe die moord tot stand kwam en wat de daders heeft gedreven om het te doen. Het is zeer zeker een veelgebruikte filmtechniek, maar ze wordt hier ook goed uitgevoerd. De vader van de familie Borden, Andrew, is een gewelddadige en tirannieke man. Wanneer Bridget als huishoudster in komt wonen, vindt de dochter - door Chlöe Sevigny zélf gespeeld, een vriendin. Die vriendschap en de tirannie van de vader zorgt voor een reeks gebeurtenissen waardoor iets gaat broeien.

Op dat vlak wordt de film uitstekend opgebouwd. Je weet als kijker wel ongeveer waar het gaat eindigen, maar de rit er naar toe wordt boeiend. De gebeurtenissen breken iets bij de hoofdfiguren en de band tussen Bridget en Lizzie krijgt een vreemde draai. Het is Kristen Stewart die in de huid van Bridget kruipt en het is een van de weinige rollen waar haar acteertalent komt bovendrijven. Ze toont voor een van de eerste keren dat ze meer is dan de eendimensionale actrice waar ze voor versleten wordt. Zij en Sevigny vertolken de rollen zo goed dat het verhaal je goed besluipt en dat elke minuut boeit.

Het is niet simpel om een whodunnit waarvan je de uitkomst weet, te maken maar Craig Macneill neemt de regie van het passieproject van Sevigny stevig in handen. het zorgt voor een spannend psychologisch drama waarin Sevigny en verrassend Stewart, uitblinken.

9/10