DVD Review: Line of Duty

Format: DVD Genre: Actie Speelduur: +/- 95 minuten

Regisseur: Steven C. Miller

Acteurs: Aaron Eckhart, Ben McKenzie, Dina Meyer, Jessica Lu, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Ondertitels: Nederlands

Wie de titel van de film ziet, zou misschien denken dat dit een filmadaptatie is van de langlopende Britste politiereeks Line of Duty. Enige verwarring is begrijpelijk, maar voor alle duidelijkheid: deze film heeft niets met de soap-achtige Britse politiereeks te maken. Zo saai is deze film niet.

Ook geen stoffige Brit in de hoofdrol, maar niemand minder dan Two-Face uit The Dark Knight. Gordon uit de serie Gotham, Ben McKenzie, loopt er ook in rond. Kijk eens, een Batman-connectie in een politiethriller. Aardige cast dus, en de opvatting van het verhaal is best origineel. Er is een meisje ontvoerd, maar Frank schiet de ontvoerder dood, zonder te weten waar het ontvoerde meisje is. Dan begint er een race tegen de klok. Die race tegen de klok is minder origineel dan de premisse dat de ontvoerder doodgeschoten wordt. Er is eergevoel, er is een heroïsch personage en veel cliché actiescènes.

Maar... het is verdorie een leuke actiefilm. Ben McKenzie is de slechterik, jaagt op Frank terwijl hij in zijn zog wordt gevolgd door een journaliste en Giancarlo Esposito heeft ook nog een leuk bijrolletje. De actie is niet baanbrekend, cliché zelfs maar ze oogt wel lekker en het doet de film flink vooruit gaan. Dat er een journaliste in Frank zijn weg loopt die letterlijk een 'Ball and chain' is, geeft de film wat extra's. Niet dat dit dé actiefilm van het jaar is. Daarvoor is het wat cliché en de personages iets te beperkt, maar dat het een betere actiefilm is dan vele films die deze maand op DVD verschijnen, is een feit.

Met een cast met Aaron Eckhart, Giancarlo Esposito en Ben McKenzie kan het haast niet mislopen en dat doet het ook niet. Clichématige, maar fijne actie, een goede Eckhart en een rotvaart maken er een meer dan degelijke actiefilm van die de donkere lockdown-avondjes voor een avond kan doen vergeten.

7,5/10