DVD Review: Les Plus Belles Années D'une Vie

Format: DVD Genre: Drama, Romantiek Speelduur: +/- *90 minuten

Regisseur: Claude Lelouch

Acteurs: Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Marianne Denicourt, Antoine Sire, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Frans Ondertiteling: Nederlands

Label: Paradiso Films

Films die na dertig jaar een vervolg krijgen, of zelfs een remake: we kennen het ondertussen wel. Hollywood wordt de laatste jaren overspoeld door zulke films, vaak ingegeven door een gevoel van nostalgie bij het grote publiek. Maar filmmaker Claude Lelouch gaat nog een stapje verder. Hij maakt een vervolg op een film van dik... 50 jaar geleden.

Un Homme et Une Femme dateert al van 1966 en er was eigenlijk in de jaren '80 al een vervolg op, maar met deze film wordt die sequel helemaal geschrapt. Alsof hij nooit heeft bestaan. Meer dan 50 jaar later hernemen Aimée en Trintignant hun rollen van geliefden Anne en Jean-Louis terug op. Ze hebben elkaar héél veel jaren niet meer gezien en Jean-Louis zit in een rusthuis en is licht dementerend. Hij herkent zijn grote liefde van weleer zelfs niet wanneer ze hem komt bezoeken. De scènes tussen hen voor hij haar weer herkent zijn vertederend en zelfs schattig.

Les Plus belles Anées d'une Vie is dan ook op geen enkel moment grote cinema, maar het is een film die rustig voort meandert op een chemie tussen twee acteurs op leeftijd die er na al die jaren nog is. Aimée en Trintignant spelen nog altijd geweldig samen en de chemie spat er nog van af. De film wordt hier en daar ook nog doorspekt met fragmenten van die eerste film die het contrast tussen het fragiele van het ouder worden en de jonge levendigheid moeten illustreren. Een rustige film zonder grote gebeurtenissen, maar het verveelt nooit. Onder meer omdat het allemaal zo naturel overkomt bij de hoofdrolspelers.

Deze na 50 jaar nog gemaakte sequel is vooral een nostalgische trip voor mensen die de eerste film een hart toedragen en een passieproject van de regisseur. Met liefde gemaakt. Een ode aan de liefde, haast. Gewoon een mooi stukje film gemaakt door een enorm ervaren regisseurs en ervaren acteurs.

7,5/10