DVD Review: Legacies - Seizoen 4

Genre: Drama

Speelduur: +/- 20 X 40 minuten

Regisseur: Jeffrey Hunt, e.a.

Acteurs: Danielle Rose Russell, Chris Lee, Jenny Boyd, Matthew Davis, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Duits 2.0 | Frans

Ondertitels: Nederlands, Duits, Frans, Engels

Deze maand verschijnt er een reeks waar we alweer afscheid van nemen; het vierder seizoen van Legacies is meteen ook het laatste. De reeks, die een spin-off is van The Vampire Diaries en The Originals is daarmee de laatste in dat rijtje die er een einde aan breit. Is het ook een goede afsluiter geworden van een anders leuke reeks?

Het nieuwe en laatste seizoen begint natuurlijk op een interessante manier wanneer wij en de personages te weten komen dat Landon zijn lichaam is overgenomen door Malivore. Dat is niet de hele rode draad voor het seizoen. Met twintig afleveringen zou die rode draad... langdradig worden, en al gauw wordt er overgeschakeld naar verhaallijnen die voortvloeien van Malivore's verhaallijn. De crew achter Legacies kreeg heel laat te horen dat er geen vijfde seizoen ging komen, en dat voel je aan het feit dat sommige schakels tussen verhaallijnen nogal bruusk overkomen. Het is verhaalgewijs niet het meest 'vlotte' seizoen.

Dit seizoen focust meer op personage-ontwikkelingen dan op daadwerkelijke actie, en daar aan zie je dat het cancellen van de show onverwacht kwam, want ze hadden duidelijk nog plannen. Er gebeurd wel heel wat, maar vooral dingen waar je meer van wil weten wat er na dit seizoen nog zou gebeuren. Toch hebben de showrunners er nog min of meer een degelijk seizoen van weten te maken en een finale op poten gezet die niet alles mooi afrond, maar de fans toch niet helemaal verweesd zal achterlaten. Goed, het ene personage wordt nog beter ontwikkeld en afgerond dan het andere, maar die inconsequenties zagen we voorgaande seizoenen ook al.

Legacies seizoen 4 is het laatste, en dat is best jammer. Niet omdat het één van de meest baanbrekende shows was, dat was het alles behalve, maar wel omdat het vampierentijdperk van The Vampire Diaries nu helemaal ten einde komt. Een degelijk seizoen als afsluiter.

7/10