DVD Review: Lassie Come Home

Format: DVD Genre: Avontuur Speelduur: +/- 86 minuten

Regisseur: Hanno Olderdissen

Stemacteurs: Sebastian Bezzel, Anna Maria Mühe, Nico Marischka, Bella Bading, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands, Engels, Vlaams Ondertiteling: Nederlands

Als we het hebben over bekende honden, dan kennen we er wel een aantal. Gaande van Air Bud, over Beethoven tot onze eigenste 'Samson'. Maar dé oudste en misschien wel leukste en bekendste filmhond moet toch wel Lassie zijn. De Border Collie gaat al langer mee dan mijn kinderen hun opa oud is. En dit jaar kreeg de avontuurlijke hond een nieuwe film.

Nu, 'nieuw' moeten we dus tussen aanhalingstekens zetten. Het gaat immers om de remake van een absolute klassieker uit.... 1943. Die was gebaseerd op een boek en sindsdien ontplofte de hond op het scherm. De nieuwe film is dus een remake, maar pakt het anders aan. Waar Lassie in 1943 moest verkocht worden omdat Florian zijn ouders in geldproblemen zaten, moet Lassie nu plaatsmaken omdat ze moeten verhuizen en er geen honden welkom zijn. De jongen en zijn trouwe vriend worden gescheiden en dat is natuurlijk altijd een goede opzet om een avontuurlijke familiefilm af te trappen.

De jonge Nico Marischka speelt zijn rol heel leuk en zijn relatie met Lassie komt overtuigend over. Je voelt de pijn van de jongen, wanneer hij hem moet achterlaten bij Graaf Von Sprengel, en je voelt de drang om hem te vinden wanneer dieven over de vloer komen en Lassie verdwijnt. Het belangrijkste bij een film als dit blijft 'het gevoel'. Al valt dat moeilijk te omschrijven. Maar naar onze mening is dat gevoel van een avontuurlijke familiefilm er wel. De relatie tussen de jongen en de hond, de ondeugende streken, het avontuurlijke... Het respect voor de sfeer van de klassieker en de beroemde televisiereeks is er.

Lassie is een icoon in de film- en televisiewereld. De originele televisiereeks en allereerste film mag dan al decennia achter ons liggen, de makers zijn er in geslaagd een degelijke familie- en avonturenfilm van te maken die heel leuk is om zien.

7/10