DVD Review: Lara

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 98 minuten

Regisseur: Jan-Ole Gerster

Acteurs: Corinna Harfouch, Rainer Brock, Maria Dragus, Mala Emde, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Duits Ondertiteling: Nederlands, Frans

Label: Cherrypickers Films

Ze zeggen wel eens dat ouders hun dromen, die ze niet konden realiseren, vaak projecteren op hun kinderen. Of het nu gaat om een danscarrière, of acteren of voetballen... Sommige ouders zijn net iets te fanatiek en dwingen hun kinderen vaak in een keurslijf, waardoor er later een minder goede relatie en veel spijt ontstaat. Enter Lara.

Lara is zo'n moeder, die haar zoon koste wat kost wou laten uitgroeien tot een succesvol pianist. De film opent sterk met zware scènes en gaat eigenlijk pas daarna op verkenning in Lara en diens zoon hun verleden en hoe hun moeilijke relatie tot stand kwam. Want wanneer haar zoon zijn eerste eigen pianorecital geeft, is ze niet welkom en wil ze er eigenlijk liever een einde aan maken. Een heel erg dramatisch begin, maar de opbouw van Jan-Ole Gerster is echt wel sterk. De film fileert minutieus de relatie tussen moeder en zoon.

Zo kom je als kijker te weten dat er bepaalde problemen zijn geweest met Lara die geleid hebben tot hoe ze het aanpakte met haar zoon. Eigenlijk is dit een studie van de gemiddelde menselijke psyche. Met iets grotere gevolgen dan je meestal zal zien, maar het blijft een film dus moet het allemaal wat gedramatiseerd worden. Er wordt ook goed geacteerd, want alles geloofwaardiger maakt, want het is ook een geloofwaardig verhaal. Dit is perfect iets dat op de achtergrond van een familie zich kan afspelen zonder dat iemand er erg in heeft.

Lara is een dramafilm die qua verhaal zomaar uit het leven kan gegrepen zijn. De moeilijke moeder-zoon relatie wordt uitstekend gebracht en opgebouwd en toont dat iedereen in bepaalde omstandigheden verkeerde keuzes kan maken. Een prima film.

8/10