DVD Review: La Bonne Epouse

Format: DVD Genre: Komedie Speelduur: +/- 108 minuten

Regisseur: Martin Provost

Acteurs: Juliette Binoche, Yolande Moreau, Noémie Lvovsky, Edoaurd Bard, ...

Beeld : 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Frans Ondertitels: Nederlands

Label: Imagine Films

Vrouwen en mannen, het blijft een ongelijke strijd, zelfs in de moderne wereld anno 2020. Maar het is natuurlijk al véél erger geweest. Nog niet zo lang geleden mochten vrouwen niet gaan stemmen - nu wil niemand gaan stemmen, de ironie - en werden ze scheef bekeken wanneer ze wilden gaan werken in plaats van te zorgen voor kind en man. Martin Provost belicht dat thema in La Bonne Epouse.

In La Bonnen Epouse draait het om een school waar meisjes opgeleid worden tot de perfecte huisvrouwen! Ik weet het, het klinkt als pure horror, maar amper een halve eeuw geleden bestonden zulke scholen wel. Paulette, gespeeld door de immer knappe en charmante Juliette Binoche, runt de school samen met haar man. De meisjes moeten leren koken, poetsen en altijd goedgemutst zijn voor hun man. Elk vrouwencliché dat in die tijd circuleerde wordt bevestigd, maar zonder enggeestig te worden. La Bonne Epouse is een goedgemutste, lichtvoetige film die de kijker blij maakt.

Goed, vrouwen worden afgeschilderd volgens patriarchale normen, maar dat verandert wel een beetje wanneer de man van Paulette overlijdt en de school failliet dreigt te gaan. Daarna gaat het van lichtvoetig naar ronduit komisch met enkele scènes die echte billenkletsers zijn. Maar er is ook een beetje ruimte voor diepgang. Er komt een mentaliteitswijziging bij Paulette en haar vrouwelijke werknemers wanneer ze de boel proberen op te lossen en hun beeld van de man/vrouw-verhouding komt op losse schroeven te staan, wat ruimte maakt voor erg leuke, grappige scènes. Zoals we al zeiden, een film die je blij maakt, en met satirische komedie kritiek geeft op het man-vrouw beeld van toen. Een topfilm in zijn genre.

Juliette Binoche is een actrice die je blij maakt en gewoon sterk kan acteren en dat bewijst ze hier opnieuw. Ze is een genot om aan het werk te zien en de film is eentje licht van geest die je absoluut blij maakt. Een film die je wil gezien hebben.

9/10