DVD Review: Just 6.5

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 135 minuten

Regisseur: Saeed Roustayi

Acteurs: Payman Maadi, Navid Mohammadzadeh, Parinaz Izadyar, maziarr Seyedi, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Label: Contact Film

Wanneer er een onderzoek gedaan wordt naar bendes, vaak in het drugsmilieu, zijn het vaak de zogenaamde kleine garnalen die in de klauwen van het gerecht vallen. Maar de grote bazen? Die glippen vaak door de mazen van het net, of zijn zelfs nooit gezien door diezelfde kleine garnalen. In Just 6.5 is dat initieel ook het geval met de spil van de drugshandel.

In Just 6.5 zien we het verhaal van een politieman met persoonlijke problemen die op zoek is naar de grote man van een drugshandel die... ra ra ra... nog nooit gezien is. De manier waarop dat wordt aangepakt kon best wel handiger. Want de spanning wordt voor een stuk opgedreven, om dan die grote baas opeens in de klauwen van de politie zien te vallen. Iets te snel en plots, waarna het verhaal een grote shift krijgt en focust op Nasr, die grote baas. Daarna weet de film zich wel beter te presenteren en wordt het allemaal heel erg degelijk. Met Nasr die in de gevangenis zit en een proces dat er zit aan te komen.

Maar de grote ingrediënten van deze politiefilm - die hevig geïnspireerd lijkt door de hitserie The Wire - zijn toch wel cliché aan het genre. De politieman met relatieproblemen, die zich afreageert en zich verliest in zijn werk, de manier waarop het drugsmilieu wordt afgeschilderd... Het scenario op zich is niet erg vernieuwend en volgt de standaarden van het genre. Maar toch wordt het nog enigszins interessanter naarmate de film vordert, omdat we verschillende morele motivaties zien bij de politie-agenten en de persoonlijke verhalen wat dieper gaan graven. Maar écht overtuigen? Dat kan deze film van Saeed Roustayi toch niet.

Met A Separation toonde de regisseur zijn talent om een verhaal op een boeiende manier te vertellen. Dat komt er bij deze film ook wel voor een deel uit, maar pas laat in de film. In de aanloop daarnaartoe zijn er veel clichés te rapen en komt het allemaal niet zo over. Al red het tweede deel de film wel, en zijn ook de acteerprestaties meer dan degelijk te noemen.

7/10