DVD Review: The Ice Road

Format: DVD Genre: Actie, Drama Speelduur: +/- 104 minuten

Regisseur: Jonathan Hensleigh

Acteurs: Liam Neeson, Marcus Thomas, Benajmin Walker, Amber Midthunder, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Truckers die rijden in de ijzige koude: het gebeurt elke dag. Er is zelfs een programma over: Ice Road Truckers. Eén van die vele documentairereeksen op History Channel waar we allemaal wel eens bij blijven hangen tijdens het zappen. Trucken is een geweldig onderschat beroep met onvoorspelbare omstandigheden. Gooi daar actie en een Liam Neeson-saus over, en je hebt The Ice Road.

Je leest de naam Liam Neeson, en de meeste actiefanaten weten dan al dat ze vrij goed zitten als ze de film opzetten. Neeson ontgoochelt zelden tot nooit en mag dat nu proberen in een film waarin hij een reddingsmissie leidt om mijnwerkers te redden die vastzitten. De enige weg ernaartoe om op tijd te komen: over het ijs. Het begint dus niet als een traditionele actiefilm en een groot deel van de film draait het ook niet om echte actie, maar om de spanning om met de truck over het ijs te rijden. Ijs dat eigenlijk wat te dun is. De manier om die spanning over te brengen, is heel visueel. Een uitstekende manier van de regisseur om de dreiging van het krakende ijs over te brengen naar de kijker.

Dat wordt gedaan door.... bobbleheads. Van die wiebelende figuurtjes die je op je dashboard plaatst. Eerst sla je er geen acht op, maar wanneer ze het aankomend gevaar duiden, zie je slimme cinematografie en een strakke regie die je op het puntje van de stoel houdt. Op dat vlak is de film vrij sterk. Maar met Neeson in de cast is het onvermijdelijk: er komt ook gewone actie. De reddingsactie dreigt gesaboteerd te worden en mag Neeson doen wat hij het best kan: actieheld spelen. De actie is best wel goed, en het voegt wel wat toe aan het verhaal en de intensiteit van de film. Maar vanaf het moment dat de actie komt, breekt het met de rustige, sterke en spannende stijl die de film tot dan toe bracht. Desondanks is het meer dan genietbaar, en komen de twee stijlen nog goed samen.

Het eerste deel van The Ice Road is een sterke, spannende en visuele thriller, het tweede deel een rasechte Neeson actie flick. Beide elementen van de film zijn eigenlijk gewoon heel goed uitgewerkt en gaat zowel actiefans, als fans van spannende, strak geregisseerde films kunnen 'pleasen'.

8/10